فیلوجامعه‌شناسی

ریز نتایج آزمون پایان دوره نظريه‌های‌جامعه‌شناسی‌يک | نیم‌سال ۱-۰۰-۱۴۰۰

فرستادن به ایمیل چاپ

ادامه مطلب...|


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• بدخطی، یا نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”دوازده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۰۰۱۶    ░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    16.75    ░
بودون؛توکویل    0.5    ░
بودون؛اسمیت    0.5    ░
بودون؛زیمل    0.5    ░
بودون؛وبر-دورکیم    0.5    ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1.25    ░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۰۰۰۹    ░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    15    ░
بودون؛توکویل        ░
بودون؛اسمیت        ░
بودون؛زیمل        ░
بودون؛وبر-دورکیم        ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1.5    ░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    16.5





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۰۰۱۱    ░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    13.5    ░
بودون؛توکویل    0.5    ░
بودون؛اسمیت    0.5    ░
بودون؛زیمل    0.5    ░
بودون؛وبر-دورکیم        ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.75    ░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    15.75





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۰۰۱۲    ░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    18.5    ░
بودون؛توکویل    0.5    ░
بودون؛اسمیت        ░
بودون؛زیمل        ░
بودون؛وبر-دورکیم        ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.75    ░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    19.75

آخرین بروز رسانی در شنبه, 16 بهمن 1400 ساعت 00:06

ریز نتایج آزمون پایان دوره بررسی‌ونقد‌گفتمان‌شرق‌شناسی | نیم‌سال ۱-۰۰-۱۴۰۰

فرستادن به ایمیل چاپ

|ادامه مطلب...


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• بدخطی، یا نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”دوازده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


▀▄█▌ خانم دکتر زینب اعلمی
شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۹۹۰۰۱    ░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    18    ░
گزارشمقدماتی    0.5    ░
فانون    0.5    ░
سعید    0.5    ░
بابا    0.5    ░
اسپیواک    0.5    ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1.25    ░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20




▀▄█▌ آقای دکتر مرتضی ولی‌نژاد
شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۹۹۰۰۳    ░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    15    ░
گزارشمقدماتی    0.5    ░
فانون    0.5    ░
سعید    0.5    ░
بابا    0.5    ░
اسپیواک        ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1    ░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    18

آخرین بروز رسانی در جمعه, 15 بهمن 1400 ساعت 23:56

ریز نتایج آزمون پایان دوره جامعه‌شناسی معرفت و علم | نیم‌سال ۱-۰۰-۱۴۰۰

فرستادن به ایمیل چاپ

|ادامه مطلب...


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• بدخطی، یا نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”دوازده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


جدیدی وحید    ←    20
قادری مهراد    ←    20
واحدی سید حسن    ←    20
سجادی هزاوه زهرا    ←    20
متانی محمدعلی    ←    20
محمدطاهری مطهره    ←    20
كربلائی زاده استبرق محمدصادق    ←    19.25
۱۵۷۵۹۹۰۱۰    ←    16.5
۱۵۷۵۹۹۰۱۵    ←    8.5
۱۵۰۲۹۸۱۱۳    ←    7.75
۱۵۰۲۹۸۱۲۶    ←    1.75



░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
█░▒▓ ریزنمرات
░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۰۲۹۸۱۱۳░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    7.25░
فالر    ░
مانهایم    0.25░
شلر    ░
پوپر-کوهن    0.25░
STS    ░
لاتور        ░
پولانی    ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    ░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    7.75



شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۰۲۹۸۱۲۶░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    1.5░
فالر    ░
مانهایم    0.25░
شلر    ░
پوپر-کوهن    ░
STS    ░
لاتور        ░
پولانی    ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    ░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    1.75



شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۷۵۹۹۰۰۶░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    20░
فالر    ░
مانهایم    0.25░
شلر    0.25░
پوپر-کوهن    0.25░
STS    0.25░
لاتور    0.25░
پولانی    0.25░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    1.5░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.5░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20



شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۷۵۹۹۰۱۰░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    14.25░
فالر    ░
مانهایم    ░
شلر    ░
پوپر-کوهن    ░
STS    0.25░
لاتور    0.25░
پولانی    ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    1░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.75░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    16.5



شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۷۵۹۹۰۱۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    17░
فالر    ░
مانهایم    0.25░
شلر    ░
پوپر-کوهن    ░
STS    0.25░
لاتور        ░
پولانی    0.25░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    2░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.75░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20



شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۷۵۹۹۰۱۴░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    ░
فالر    ░
مانهایم    ░
شلر    ░
پوپر-کوهن    ░
STS    ░
لاتور        ░
پولانی    ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    ░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░   



شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۷۵۹۹۰۱۵░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    7.25░
فالر    0.25░
مانهایم    0.25░
شلر    0.25░
پوپر-کوهن    ░
STS    ░
لاتور        ░
پولانی    ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    0░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.5░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    8.5



شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۲۹۸۰۸۸░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    18.5░
فالر    ░
مانهایم    0.25░
شلر    0.25░
پوپر-کوهن    0.25░
STS    0.25░
لاتور    0.25░
پولانی    0.25░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    0.5░
گزارش تحقیق:                                  ░    ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.25░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20



شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۹۹۰۱۰░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    20░
فالر    ░
مانهایم    0.25░
شلر    0.25░
پوپر-کوهن    0.25░
STS    0.25░
لاتور    0.25░
پولانی    0.25░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    3░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    2░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20



شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۹۹۰۱۵░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    14.25░
فالر    ░
مانهایم    0.25░
شلر    0.25░
پوپر-کوهن    0.25░
STS    0.25░
لاتور    0.25░
پولانی    0.25░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    0.25░
گزارش تحقیق:                                  ░    2░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.5░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    19.25



شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۹۹۰۱۹░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    18.5░
فالر    ░
مانهایم    0.25░
شلر    0.25░
پوپر-کوهن    0.25░
STS    0.25░
لاتور    0.25░
پولانی    0.25░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    1.5░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    2░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20



شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۹۸۰۲۴░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    20░
فالر    ░
مانهایم    ░
شلر    ░
پوپر-کوهن    ░
STS    ░
لاتور    0.25░
پولانی    ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░    ░
گزارش تحقیق:                                  ░    ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.25░
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20

 

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 02 اسفند 1400 ساعت 19:40

▀▄█▌ تصویرنوشت: سنجش مجدد جنبش «دروغ ممنوع»...

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    ماجرا از این قرار است: آقای آخوندی، مدیر ستاد انتخاباتی آقای موسوی، و طراح شعار «دروغ ممنوع»، خود مرتکب دروغ بزرگ مسکن مهر بود؛ جای انکار نیست؛ او به میلیون‌ها نفر دروغ گفت. اصرار خستگی‌ناپذیری هست تا عیان گردد که اصلاح‌طلبان شعار «دروغ ممنوع»، همان طور که در فیلم سمبلیک «جدایی نادر از سیمین» افشا شد، دروغ‌گویان اصلی این کشور بودند و قعرنشینانی همچون حجت و راضیه که از جانب جماعت شیک و پیک اصلاح‌طلب به دروغ‌گویی متهم می‌شدند، نهایتاً به جبر تاریخ تبرئه خواهند شد. این، معجزه خداوندی است که زمام زمان و تاریخ را به دست دارد، و مستضعفین حق‌مدار را اعتلا می‌بخشد، و نهایتاً به آقای اصلاح‌طلبان گوشزد می‌کند که حجت و راضیه آهنگرزاده به مراتب راستگوتر از نادر و سیمین شیک و پیک و اصلاح‌طلب هستند. همین...

▬    یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ سرمقاله روزنامه رسالت


░▒▓
اصغر فرهادی، «جدایی نادر از سیمین»، ۱۳۸۸.
░▒▓



░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، جدایی نادر از سیمین، جنبش دروغ ممنوع سبز، فتنه ۱۳۸۸


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/01/22/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b3%d9%86%d8%ac%d8%b4-%d9%85%d8%ac%d8%af%d8%af-%d8%ac%d9%86%d8%a8%d8%b4-%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%ba/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 10 فروردین 1401 ساعت 14:16

▀▄█▌ تصویرنوشت: سرباز و سیاستمدار

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    کوریولانوس، فریادی زودهنگام علیه «سنت‌های پوسیده مدرن» بود، که ویلیام شکیپیر شصت سال پیش از نخستین انقلاب مدرن، و ظهور مشروطه بریتانیایی نواخت. این فریادها، همان طور که جان لوگان و رالف فاینس باور دارند، همچنان تر و تازه هستند و همچنان سنت‌های مضحک سیاسی دنیای مدرن، در یک تراژدی رکیک، به سخره می‌گیرند. فیه تأمل... فتأملوا...

░▒▓
William Shakespeare, John Logan, Ralph Fiennes, “Coriolanus”
░▒▓


░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، کوریولانوس، سرباز و سیاستمدار، دانشمند و سیاستمدار.


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/01/20/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%d9%88-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 30 دی 1400 ساعت 13:23

حقیقت ملت ایران را چگونه می‌شود شناخت؟ هویت معنوی امت در سایه تجربه قدسی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


رهبر انقلاب در بیانات ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۰ که به صورت ارتباط زنده تصویری با مردم قم برگزار شد مجدداً با اشاره به مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی از آن به عنوان واقعه‌ای یاد کردند که منعکس‌کننده حقیقت و هویت ملت ایران است: «ما از این قبیل [حوادث] در تاریخ گذشته‌مان داریم؛ حادثه‌ی نهم دی هم از همین قبیل است. حادثه‌ی نهم دی سال ۸۸ هم همین‌ جور است؛ آنجا هم یک تهدید بزرگی راه افتاد، چند ماه هم طول کشید امّا غیرت مردم روز نهم دی به میدان آمد و آن حادثه را از بین برد، بلکه آثار سوء را هم از بین برد، آن تهدید را تبدیل کرد به فرصت. ... حقیقت این است که بایستی این غیرت دینی در مردم محفوظ بماند، و به توفیق الهی محفوظ خواهد ماند». پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، برای بررسی تفصیلی و جامعه‌شناختی این موضوع به گفتگو با آقای دکتر حامد حاجی‌حیدری استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پرداخته است ...

▀█▄  حقیقت و هویت ملی به خصوص در مورد جوامعی مانند ایران که در دو قرن اخیر به شدت تحت هجوم تجدد و قدرت‌های استعماری قرار داشته‌اند حالت خاصی پیدا کرده است. خصوصیات این هویت و حقیقت چیست و اگر بخواهیم آن را «تعریف» کنیم چگونه می‌توان آن را به قید تعریف کشید؟
▬    بسم الله الرحمن الرحیم. از توجه شما به این موضوع مهم سپاسگزارم. حقیقت این که هویت ملی، نه فقط در کشور ما، بلکه در سرتاسر جهان رو به تضعیف است، و رفته رفته و بیش از پیش، هویت در یک مقیاس تمدنی معنا می‌یابد.
▬    ملیت‌های مرسوم، یک محصول مدرن هستند که با مرزبندی‌های تصنعی پیوند دارند، ولی با تضعیف این مرزبندی‌ها در جریان روابط تجاری و رسانه‌ای و ارتباطات اینترنتی و ...، عموماً دو حالت پیش می‌آید: یا با یک فرآیند هویت‌زدایی در نتیجه افراط در بی‌ریشگی تجربه مدرنیت مواجه می‌شویم که این نحوی بیماری اپیدمی روانی-اجتماعی است، یا در متن آن دسته از منابع عقیدتی که توانسته‌اند معنویت را تا حدودی از ویرانگری مدرنیت محفوظ بدارند، هویت، به یک مقیاس تمدنی گسترش پیدا می‌کند. در واقع، در دوگانه ملت و امت، امروز با تضعیف مرزهای دولت-ملت‌های مدرن، این «امت» است که تنها شانس انسان‌ها برای دست و پا کردن هویت به شمار می‌رود.
▬    هویت، پاسخی است که عاملان در جواب به پرسش کیستی می‌دهند، و کمک می‌کند تا در طول حیات، از استمرار وجودی بهره‌مند باشند و بتوانند برای زندگی خود برنامه باثبات یا بالنسبه باثبات داشته باشند. تضعیف هویت‌های معنوی در غرب و تعلیق هویت ملی در نتیجه تضعیف دولت-ملت‌های مدرن، شرایط دشواری برای جوانان غربی پدید آورده است. چنان که مقام معظم رهبری در ابرخطبه خردادماه سال هشتاد و هشت فرمودند: «امروز جوان‌ها در دنیایی که مادیگری بر آن حاکم است، غرق در حیرت و آشفتگی‌اند؛ دوری از معنویت آن‌ها را دچار آشفتگی کرده است؛ نمی‌دانند چه بکنند؛ متفکرانشان هم مانده‌اند؛ و بعضی از آن‌ها فهمیده‌اند که راه اصلاح کارهایشان مراجعه به معنویت است. ولی چه جور می‌توانند معنویت از دست‌رفته را، معنویتی را که دو قرن است در کشورهای غربی دائماً با وسایل گوناگون کوبیده شده است، می‌خواهند برگردانند؛ کار آسانی نیست، اما، ملت ما این‌جور نیست. ملت ما در این مجرای عظیم معنویت حرکت کرد؛ با معنویت توانست یک انقلابِ با این عظمت را به پیروزی برساند؛ با معنویت توانست در این دنیای مادی یک نظام اسلامی را که متکی به معنویت است، برافرازد؛ پایه‌های آن را محکم کند و آن را در مقابل تهاجم‌ها و طوفان‌های گوناگون حفظ کند. ملت ما یک جنگ هشت ساله تحمیلی را با تکیه به همین معنویت توانست با سرافرازی و پیروزی طی کند. امروز هم جوان‌های ما اکثراً جوان‌های مؤمن و معنوی هستند. حتی آن کسانی که به ظاهر گرایش معنوی در سیمای آن‌ها نیست، انسان در مواقع حساس می‌بیند دل‌هایشان متوجه خداست. بارها من عرض کرده‌ام که در این شب‌های قدر، در این روزهای اعتکاف، در این مراسم نماز عید فطر، چه افرادی، چه اشخاصی که انسان گمان نمی‌کند، دل‌هایشان را متوجه خدا می‌کنند».
▬    مع‌الوصف، در هیچ رویداد اجتماعی در تاریخ معاصر کشور، به اندازه تشییع گسترده سردار، نمی‌توان این «هویت معنوی» را نزد مردمی که مدام توسط رسانه‌های خارجی و انتلکتول‌های داخلی، به فاصله‌گیری از انقلاب و ارزش‌هایش متهم و متصف می‌شوند ملاحظه کرد. در حالی که از ابتدای ظهور داعش دفاع فرامرزی ایران در عراق و سوریه توسط رسانه‌های خارجی و متأسفانه دنباله‌های داخلی نکوهش می‌شد، مردم، هم در تشییع شهید حججی و هم در تشیع باعظمت سردار، نشان دادند که از یک هویت با هسته سخت معنوی برخوردارند که با همه تهاجم‌های رسانه‌ای و فرهنگی، همچنان کم‌آسیب باقی مانده است. مردمی که شاید پس از فقدان پدر یا برادر خود، تصویر او بر شیشه اتومبیل را چهل روز یا قدری کمتر و بیشتر نگاه می‌دارند، تصویر سردار را تا مدت‌ها و تا همین الان که دو سال گذشته، بر سردر مغازه و شیشه اتومبیل خود حفظ کرده‌اند. پایداری چنین تعهدی، نشان داد که ارادت به سردار، بیش از یک حس ناگهانی و تأثر عمیق از نحوه تاریخی و تأثربرانگیز شهادت سردار به دست شرورترین سیاست‌باز زمانه است؛ قضیه از یک نیروی عمیق فرهنگی ریشه می‌گیرد.

▀█▄  به طور کلی، فارغ از ابزارهای روش تحقیق، خود علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی (به مفهوم آنچه در آکادمی و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود) نسبت به این هویت و حقیقت چه نگاهی دارند؟ آیا آن را به رسمیت می‌شناسند یا تلاشی برای شناخت آن به آن شکلی که واقعاً در واقعیت بیرونی خود دیده می‌شود داشته‌اند یا نه؟ آیا با این نگاه علوم و ابزارهای آن‌ها می‌توان چنین هویتی را مورد سنجش قرار داد؟
▬    بی‌گمان بله؛ نظریه‌پردازی‌های گوناگونی که در دامنه وسیعی از علوم انسانی، با موضوع نسبت با مدرنیت صورت گرفته، نشان می‌دهند که مدرنیت بدهی معنوی و فرامادی به توسعه دارد که باید بپردازد. شواهد این دیدگاه، در فلسفه و علوم اجتماعی اروپا، از پایان سده نوزدهم آشکار شد و تا هم‌اکنون هم گسترش یافته است؛ در ایران نیز چهره‌های مطرح و عمده‌ای در زمینه علوم انسانی، این مضمون هویت معنوی را در کار خود محوریت بخشیده‌اند؛ از این دیدگاه، توسعه مدرن، امر معنوی را مغفول داشته و تا این غفلت را جبران نکند، توسعه‌اش نامتوازن و ناتمام خواهد بود و آسیب‌پذیری برنامه‌های توسعه از جهات مختلفی مانند محیط زیست، جنگ‌ها و منازعات، اقلیت‌های قومی و نژادی، زنان، استفاده انسانی از ماشین‌ها، و... برمی‌گردد به همین ضعف و خلأ. توسعه مدرن، تا بدهی خود را به معنویت نپردازد، همچنان نامتوازن خواهد ماند، و برای انسان‌ها راضی‌کننده نخواهد بود.
▬    بحران‌های موجاموجی که مشخصاً از سال ۱۹۹۷، بعد در سال ۲۰۰۸، و سپس در سال ۲۰۱۶ در اقتصاد جهانی دامن‌گیر شد و همچنان فروننشسته است، بیش از آن که ماهیتاً اقتصادی باشند، حاصل ناتوانی توسعه مدرنیستی در تعیین نسبت معنوی با محیط زیست و اخلاق همکاری‌های بین‌المللی و استفاده انسانی از ماشین‌هاست، و تا زمانی که نتوانیم از موانع معرفتی عبور کنیم، جهان در متن بحران خواهد ماند و چاره‌جویی‌های اقتصادی و فنی ثمر چشمگیری نخواهد داشت.

▀█▄  این هویت و حقیقت چه نسبتی با یک آیین مانند تشییع پیکر شهید سلیمانی دارد؟ اصولاً چرا این هویت در چنین آیینی خود را متجلی می‌کند؟ این آیین چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد که تبدیل به «عینیتِ بیرونی» آن هویت و حقیقت نظری می‌شود؟
▬    تشییع شهدای گمنام، تشییع شهدای غواص، تشییع شهید حججی و بالاخره، در اوج، تشییع سردار، برای امت ما یک «تجربه قدسی» است؛ به این معنا که انسان‌ها در متن چنین تجربیاتی، از موقعیت دنیوی خود منقطع می‌شوند، و به حقایق متعالی نظر می‌کنند. توسعه‌طلبی‌های مادی در خود و جامعه را کوچک می‌بینند و به چیزی نظر می‌کنند که فراسوی توانمندی‌های مادی انسانی نقش‌آفرینی می‌کند و برای یک امت، خاطره جمعی تابناکی خلق می‌نماید که عمیقاً ارضاء کننده است و موجب بهزیستی می‌شود. این، یک نحو تجدید ایمان به غیب و عظمت تاریخ‌ساز روح است.
▬    در تجربه انقلاب اسلامی، و همچنین رویدادهای خلاق پس از آن مانند دفاع مقدس و دفاع از حرم، مدام با این حقیقت قدرت‌آفرین مواجه بوده‌ایم و عینیت راهگشا و کارساز آن را درک کرده‌ایم. از این نیروی معنوی، گشایش‌های عینی بسیار دیده‌ایم و هر گاه به آن اتکاء کرده‌ایم، پیش رفته‌ایم و هر گاه گروه‌ها و فعالان سیاسی، آن را نادیده گرفته‌اند، به همان میزان غفلت، آسیب هم دیده‌ایم.

▀█▄  چگونه می‌توان این هویت و حقیقت را تقویت و آن را در لایه‌های زیرین جامعه، عمق بخشید؟
▬    کلید تقویت «هویت معنوی» در تجربه قدسی است. یکی از تحولات مهم در این زمینه طی سال‌های اخیر، آیین اربعین بوده است که در استمرار محرم و صفر و ماه مبارک که اسلام را زنده نگه داشته بودند، به بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی سالانه در مقیاس تمدنی ما تبدیل شد. توجه امت به زیارت و نهادهایی که در اطراف آن شکل می‌گیرد، به یک هسته مولد نیرومند بدل شده است که برنامه مقاومت هویت معنوی ما را در مقابل قدرت‌هایی که به این منطقه هجوم آوردند به پیش می‌برد. همین نیروست که قدرت متکبر امریکا را از منطقه ما دور می‌کند؛ این، آشکارا یک مؤلفه عینی قدرت است.
▬    برداشت من این هست که این روند پیشروی فرهنگی، معجزه‌گون عمل می‌کند. در حالی که به نظر می‌رسد عمده‌ای از دامنه‌های فرهنگی باسابقه جهان در اروپا و آسیا و افریقا، در مقابل مادیگری امریکایی، توش و توان خود را تحلیل رفته می‌بینند، در این نقطه تاریخی معنویت از جغرافیای جهان، امپراطوری ایمان در اربعین به پیش می‌رود و هر ساله به رغم عوامل نامساعدی مانند کوید۱۹، نام خود را به عنوان شاخص‌ترین و گسترده‌ترین رویداد فرهنگی سال ثبت می‌کند. در همین سال اخیر، و به رغم شرایط همه‌گیری بیماری، باز هم رویداد اربعین، بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی سالانه جهان بود، و این، به گمان من، وجه معجزه‌گون این واقعه است که به هر تقدیر، نیرویی را در این منطقه آزاد کرده است که سردار، ابومهدی، شهید حججی، و سایر شهیدان گام دوم انقلاب، تنها رشحاتی از آن نیروی عظیم هستند که پیوسته توش و توان تازه‌ای رو می‌کند. انقلاب اسلامی، از همان آغاز مبارزات، قدرت خود را بر مبنای چنین توانی بنا کرد و روح دنیای بی‌روح شد.

▀█▄  متشکرم...
▬    من هم از نکته‌سنجی و سؤالات خوبی که مطرح کردید تشکر می‌کنم، و برای مقام معظم رهبری استدعای طول عمر باعزت دارم.
مأخذ:khamenei.ir
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 27 دی 1400 ساعت 06:17

▀▄█▌ تصویرنوشت: سناریوسازی دانشمندان برای پس از تمدن!

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    دانشمندان، سناریوسازی‌های مضحکی را برای دوران پس از نابودی تمدن و سیاره در جریان یک فاجعه و نبرد پهن‌دامنه اتمی، آغاز کرده‌اند...

░▒▓
Drew Goddard, Matt Reeves, “Cloverfield”, 2008.
JR (Street art, photography, graffiti), Agnès Varda, “Faces Places”, 2017.
http://www.philopol.com/2021/05/12/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d9%86%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%db%8c-%d8%ac%d9%86%da%af-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%8c-%d8%ad%d8%af%d8%a7%d9%82/
░▒▓
▬    در این سناریوها تصویر می‌شود که برای حفظ بشر بعد از نابودی تمدن، به 98 انسان، و به عبارتی، 49 زوج غیرخویشاوند نیاز هست که پس از وقوع فاجعه به طرزی اخلاقی و بهنجار همسازی کنند، از تجاوز و تعدی به یکدیگر بپرهیزند، شاید بتوانند تمدن را به حیات بازگردانند!... تا شاید پس از هزاران سال، دوباره تمدن را به همین نقطه‌ای که هم‌اکنون هست، باز گردانند...
▬    مضحک نیست؟ این که متخصصان علوم رفتاری به چنین چیزهایی می‌اندیشند، بخشی از طغیان انسان امروز نیست؟
▬    آیا بهتر نیست زیست اخلاقی و بهنجار و حدنگهدار را در همین تمدنی که مشغول خودخواری است، وجهه همت خود سازیم؟

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، پساتمدن، جنگ اتمی.


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/01/13/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b3%d9%86%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در جمعه, 24 دی 1400 ساعت 01:25

▀▄█▌ تصویرنوشت: اسطوره‌هایی با تخیل اضافه

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    لااقل از زمان آرتور کنن دویل، از اعضای شاخص فراماسونری بریتانیا، این رسم پا بر جای بوده است که غرب برای تغذیه روشنفکران هوادار خود در جوامع توسعه‌نیافته، چهره‌های واقع‌نما، اما بسیار خیالی و غیرواقعی از نبوغ غربیان را می‌سازند و روشنفکران‌وابسته به استناد این چهره‌ها، از ملت خود تقاضای انقیاد به فرهنگ و تاریخ آنان را دارند.

▬    فهرستی طولانی از شخصیت‌های کاملاً اغراق‌شده، از شرلوک هلمز گرفته تا فرانک آندروود، طی مدت‌های مدید، این وظیفه را عهده‌دار بوده‌اند.


░▒▓
Michael Cox, “Sherlock Holmes…TV series”, 1984.
James Krieg, Brian Augustyn, Mike Mignola. “Batman: Gotham by Gaslight”, 2018.
░▒▓

▬    روشنفکران وابسته که بی‌پرده از سفارتخانه‌ها ارتزاق می‌کنند، با اتکاء به این چهره‌های غیرواقعی، انگیزه‌های لازم برای پذیرش سطحی افکار غرب‌پرستانه را نزد جوانان پرانگیزه ولی ناپخته جوامع کم‌توسعه فراهم می‌آورند، و جوانان جوامع توسعه‌نیافته، به این ترتیب، آماده می‌شوند تا منابع کشور خود را به کسانی که در خیال، بهتر فکر و کار می‌کنند بسپارند؛ بدین ترتیب، جوامع غربی با ثروت دیگران ثروتمندتر می‌شوند، و همچنان فرسنگ‌ها برتر از سایر ممالک، رؤیایی دست نیافتنی برای جوانان کم‌توسعه باقی خواهند ماند. اینچنین، چرخه تولید شخصیت‌ها و ممالک آرمانی تخیلی، با منابع کشورهای کم‌توسعه پیوسته استمرار دارد.
▬    اگر برنامه‌ریزان توسعه در جوامع کم‌توسعه، بواقع، توسعه می‌خواهند، باید در یک انقلاب فرهنگی، این چرخه را در نقطه‌ای قطع کنند، و الا انتلکتول‌ها و روشنفکران، محصول توسعه کشور را به ازمابهتران خیالی تقدیم خواهند کرد... دیر یا زود...


░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، استعمار، امپریالیسم فرهنگی، اسطوره خیالین


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/01/03/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%b7%d9%88%d8%b1%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d8%ae%db%8c%d9%84/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 13 دی 1400 ساعت 23:41

▀▄█▌ تصویرنوشت: روحیه جوانان ایرانی در نسبت با کپی نامحدود

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


جوانان ایرانی، از یک جهت ویژه تمایز تعیین کننده‌ای دارند؛ آن‌ها به دلیل عدم عضویت ایران در پیمان مالکیت معنوی، دسترسی دقیقاً نامحدودی به تمام نرم‌افزارها دارند؛ نرم‌افزارهایی که بعضاً بهای آن‌ها از سخت‌افزاری که بر آن سوار می‌شوند بیشتر است.

جوانان ایرانی مجموعه نرم‌افزارهایی در دست دارند که معادل هزاران دلار ارزش دارد؛ و این، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که لااقل در حیطه نرم‌افزار و رایانه، همه‌چیز را امتحان کنند و به همه امکانات بیندیشند...

اقتصاد ایران، از جهت عدم پشتیبانی پیمان مالکیت معنوی در ممانعت از کپی‌برداری طرح و نقش‌های فرش، توسط چینی‌ها و هندی‌ها لطماتی دیده است، ولی بهره‌برداری گسترده از نرم‌افزارهای بسیار گران‌قیمت، در کنار استفاده رایگان از برخی محصولات صوتی و تصویری، این لطمات را جبران کرده است...

░▒▓
Torsten Hoffmann, Michael Watchulonis, “Cryptopia: Bitcoin, Blockchains and the Future of the Internet”, 2020.
░▒▓

مع‌الوصف، تأثیر این بهره‌برداری گسترده از نرم‌افزارهای رایگان، در موقعیت نسل جوان ایرانی، تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است... آن‌ها بسیار خلاق، و با ایده‌ها و ایده‌آل‌هایی نامحدود از آب درآمده‌اند... و این، شکافی میان امید فردی و امید اجتماعی رقم زده است. در حالی که جوانان این جامعه هیچ وضع مطلوبی را بسنده تشخیص نمی‌دهند، ولی لاجرم، ظرفیت‌های عینی رشد اجتماعی محدود است، و نتیجتاً ارزیابی‌های این جوانان از جامعه خود عمدتاً رنگ منفی به خود می‌گیرد. آن‌ها به واسطه انس با نرم‌افزارها و محصولات فرهنگی جهانی، اغلب تصویری اغراق شده از جهان دارند، و خواسته‌های خود را با آن تنظیم می‌کنند، ولی واقع آن است که دشوار، موقعیت واقعی یک کشور اجازه همسازی با این ایده‌آل فزاینده را بدهد.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، مالکیت معنوی، امید اجتماعی، امید فردی


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/12/20/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%ad%db%8c%d9%87-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 29 آذر 1400 ساعت 09:38

▀▄█▌ تصویرنوشت: در توییتر چه می‌گذرد؟

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


دولت عربستان سعودی هزاران نفر را استخدام کرده است که هر یک از آنها بیش از ۲۰ حساب کاربری دارند!

░▒▓
Bryan Fogel, “The Dissident”, 2020
░▒▓

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، توییتر، جمال خاشقچی، عربستان سعودی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/12/05/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%88%db%8c%db%8c%d8%aa%d8%b1-%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%af%d8%b0%d8%b1/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 14 آذر 1400 ساعت 22:46

صفحه 12 از 425

a_a_