فیلوجامعه‌شناسی

▀▄█▌ تصویرنوشت

▀▄█▌ تصویرنوشت: سقف تنوع در قاعده «آفتابه لگن هفت دست... شام و نهار هیچی»...

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬     یک جامعه تمام و کمال، با افراط و تفریط نخبگان، سیاستمداران و توده مردم، می‌تواند به تل و ویرانه‌ای بدل شود؛ وقتی قاعده «آفتابه لگن هفت دست... شام و نهار هیچی» گریبان جامعه را می‌گیرد...

░▒▓
Martin Smith, “The Rise of ISIS”, 2014.

▬     تنوع و اختلاف عقاید، اصولاً مفید است، چرا که موجب تشریک مساعی و تنوع در تقسیم کار، و توان بیشتر جامعه در رویارویی با مسائل می‌شود...
ولی قاعده مهم این است که دامنه تنوع و اختلافات، هیچ‌گاه نباید از آستانه توان ایجاد وحدت در جامعه در مواقع ضرورت رویارویی متحد با مسائل بالاتر رود...
▬     این، یک قاعده است؛ این که دامنه تنوع، باید در حیطه «توان ایجاد اتحاد» محدود شود و از آن فراتر نرود...
▬     سیاستمداران باید دامنه نقار و اختلاف را در حدی محدود کنند که نهایتاً بتوان در مواقع لزوم آن را جمع و متحد کرد...
در غیر این صورت بر سر جامعه، آن می‌آید که نباید...


░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، تنوع، تراکم پویا، داعش

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/05/21/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b3%d9%82%d9%81-%d8%aa%d9%86%d9%88%d8%b9-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%a7%d8%b9%d8%af%d9%87-%d8%a2%d9%81/
مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 31 اردیبهشت 1401 ساعت 18:10

▀▄█▌ تصویرنوشت: حکایت ”خواب قجری“

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    علاوه بر «قهوه قجری»، حکایت «خواب قجری» از علی حاتمی شنیدنی است؛ این که ملت در طول حکمرانی قاجارها، با این همه خفت و ذلت خاندان قاجار در قبال اجانب مماشات کردند، لااقل طرح مسأله قابلی است که اهمیت تأمل را گوشزد می‌کند.
▬    «هزاردستان»، مجموعه درخشان تلویزیونی، ساختهٔ علی حاتمی است، که در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۶ به صورت مجموعهٔ تلویزیونی برای تلویزیون ایران ساخته شد. پروژهٔ هزاردستان بعد از ۸ سال تمام شد. طرح اولیه این سریال در سال ۱۳۵۴ با عنوان جادهٔ ابریشم و با حضور شخصیت‌هایی مثل مدرس، میرزا کوچک و رضاخان به ذهن حاتمی آمد و بعد از تغییرات اساسی که ماهیت کار را عوض کرد. این مجموعهٔ تلویزیونی در روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شد.
▬    داستان هزاردستان دو دوره از تاریخ معاصر ایران را روایت می‌کند: اواخر حکومت احمد شاه تا آغاز سلطنت رضا شاه و دوران پایانی حکومت رضا شاه تا به تخت نشستن محمدرضا پهلوی.
▬    آغازگاه فیلم، نخستین اقدام «انجمن مجازات» در قتل اسماعیل خان، رئیس محتکر انبار غله تهران است. کمیته مجازات، انجمنی بود که در اواخر دوره قاجار اقدام به ترور افرادی که به نظرشان ایادی بیگانه بودند، می‌کردند.
▬    در مانیفست سوم کمیته آمده است: «ای مردم! ای ساکنین کره ارض بشنوید و به دیگران بگویید که سیاست روس و انگلیس در خانه ما این بوده و بازو و سرنیزه و اقتدار مجازات را حق کسانی معمول می‌دانستند که نسبت به وطن خود خیرخواه و از دزدی و خیانت احتزار داشته باشند. شکر خدا که دیگر غضب الهی از آه مظلومین و سوز دل ملل صغیره به جوش آمده دست قهار طبیعت از آستین بیچارگان دنیا صورت دول طمع و زر دنیا را نیلگون و آن روز خواهد رسید که بیرق دول جابره را در ممالک دیگران سرنگون نماید».
▬    سکانس برگزیده، بخشی از فیلم است که زبان شماتت فیلم‌ساز به بی‌تفاوتی مردم قجری را در قیاس با احساس مسؤولیت لازم برای حفظ استقلال کشور به تصویر می‌کشد. قدری رکیک است...

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، خواب قجری، هزاردستان، فعال‌گرایی اجتماعی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/05/12/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%ad%da%a9%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d9%82%d8%ac%d8%b1%db%8c/
مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 22 اردیبهشت 1401 ساعت 10:33

▀▄█▌ تصویرنوشت: افق پساانسان‌گرایانه سایبرنبردهای پیش رو

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، رسماً اعلام کرد که در اثر حملات پهپادهای این کشور، طی آن سال، بیش از ۲۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.
▬    گفته می‌شد که لااقل ۱۵۰ نفر از این شمار، در خاک ایالات متحده هدف قرار گرفته‌اند! تعداد قربانیان غیر نظامی نیز، رسماً رقمی بین ۶۴ تا ۱۱۶ نفر اعلام شد. فعالان مدنی و کنشگران حقوق بشر بر این باور بوده و هستند که آمار قربانیان غیرنظامی این حملات بیش از آمار رسمی اعلام شده از سوی دولت آمریکا است. دانلد ترامپ نیز، در جریان مناظرات انتخاباتی وقت، این ادعای مخالفان دولت اوباما را تأیید نمود، هر چند که خود او، انتشار این آمار را در دوران حکومت خود ممنوع کرد.
░▒▓
Jonathan Nolan and Lisa Joy, “Westworld (season 3)”, 2020.
░▒▓
▬    تمام این قتل‌ها، بدون رویارویی مستقیم و با استفاده ترکیبی از پهپادها و گلوله‌های هدایت‌شونده صورت می‌گیرد. این نوع از «سایبرنبرد»، افق جدیدی از منازعات را شکل می‌دهد که طی آن، برخوردهای خشونت‌بار، در عین کارآیی هر چه بیشتر، فنی‌تر و غیرانسان‌مدارتر اعمال می‌شوند. شاید با این توجیه بود که باراک اوباما، در عین چنین آمار قابل ملاحظه‌ای از قتل و کشتار، جایزه صلح نوبل ۲۰۰۹ خود را پس نداد، در حالی که باید پس می‌داد...

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، سایبرنبرد، تروریسم امریکایی، پهپادها و گلوله‌های هدایت‌شونده

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/05/11/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%a7%d9%81%d9%82-%d9%be%d8%b3%d8%a7%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%a7/
مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 21 اردیبهشت 1401 ساعت 09:05

▀▄█▌ تصویرنوشت: خاندان طویل

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


بالا رفتن امید به زندگی، ضرورت نهادسازی‌های تازه را در مورد کهن‌سالان گوشزد می‌کند.

در گذشته، خاندان گسترده تا حدودی تضمینی برای پشتیبانی از کهن‌سالان توسط نسل‌های هم‌مکان پسین بود...

ولی با تبدیل خاندان گسترده به خانواده‌های هسته‌ای چندمکانی و خانواده‌های مهاجر، وضع کهن‌سالانی که به لحاظ جسمی و روحی فرسوده شده‌اند، اسف‌بار می‌گردد...

جولیا برَنن، سر و شکل تازه‌ای از خاندان نیم‌گسترده، را کشف کرده است که ما هم در شهرهای خود مشابه آن را مشاهده می‌کنیم؛ ...

می‌توان نام این صورت‌بندی تازه را «خاندان طویل» (bean-pole kinship) نهاد...

در «خاندان طویل»، هر چند خانواده‌های هسته‌ای جدا از هم زندگی می‌کنند، ولی به لحاظ مکانی، موقعیتی نزدیک به هم اختیار می‌کنند تا فرزندان و والدین، بتوانند از مراقبت متقابل یکدیگر بهره ببرند.

هر چند «خاندان طویل»، تا حدودی دشواری‌های برآمده از هسته‌ای شدن خانواده و همچنین بخشی از مشکلات جامعه شهری را تسکین می‌دهد و بسیار مغتنم است، ...
مع الوصف، همچنان فوریت نهادسازی‌های تازه برای کهن‌سالان مستمراً گوشزد می‌شود.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، خاندان طویل، جامعه‌شناسی کهن‌سالی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/05/03/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%b7%d9%88%db%8c%d9%84/
مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 13 اردیبهشت 1401 ساعت 11:15

▀▄█▌ تصویرنوشت: پایان اشتغال

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


کارگران و کارمندان این کارخانه معظم، کجا رفته‌اند؟

پارکینگ‌هایی که برای اتومبیل‌های کارگران و کارمندان تعبیه شده بودند، خالی‌اند و کارخانه از دور، تعطیل به نظر می‌رسد...

ولی...
اما، در درون این خاموشی ناشی از فقدان کارگران، غوغایی است که نیروهای کار جدید برانگیخته‌اند و نه تنها حجم محصول را، بلکه کیفیت آن را بهبود قابل ملاحظه‌ای بخشیده‌اند...
ماشین‌ها جایگزین کارگران شده‌اند...

اگر این واقعیت را بپذیریم، و با تغییر شکل نظام‌های تأمین اجتماعی و آموزش مادام‌العمر خود، بموقع نسبت به آن واکنش نشان دهیم، می‌توانیم، ضمن بهره‌برداری از شکوفایی ماشینی، خدمات پایه تأمین اجتماعی را از طریق مالیات‌ستانی از ماشین‌ها ارتقاء دهیم، و در عین حال، کارآفرینی و خلاقیت را نیز در جامعه شاخ و برگ بدهیم...

و اگر آن‌طور که تاکنون عمل کرده‌ایم، همچنان محاسبات اقتصادی خود را بر مبنای تقسیم کار میان انسان‌ها بنا کنیم، فرصت واکنش را از دست خواهیم داد و اقتصاد و سیاست و اجتماع را به فروپاشی تهدید خواهیم کرد.

░▒▓
Jeffrey McDonald Chandor, “Margin Call”, 2011.
░▒▓


░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، اشتغال، تقسیم کار، بازده نزولی سرمایه

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/27/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d8%ba%d8%a7%d9%84/
مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 07 اردیبهشت 1401 ساعت 05:01

▀▄█▌ تصویرنوشت: «رمزپول» دقیقاً چیست؟

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    این‌ها کلیدواژه‌های فهم رمزپول هستند:
•    کالا ... پول ... رمزپول
•    کنفرانس برتون‌وودز و توافق اسمیت‌سونیین
•    اینترنت
•    تورنت
•    بلاک‌چین
•    و بالاخره، بیت‌کوین که مطلقاً نسخه کامل یک رمزپول متکی بر بلاک‌چین نیست.

▬    بعد از توافق برتون وودز و اسمیت‌سونیین،
▬    همسانی پول با پشتوانه طلا از بین رفت.
▬    حالا، ارزش پول، با مبادلات بازار مالی تعیین می‌شود.
▬    این طور بود که
▬    یک اقتصاد مالی فراتر از اقتصاد واقعی کالایی
▬    شکل گرفت.

▬    نکته اول اینه که
▬    رمزپول، چیزیه که اغلب ما کمی تا قسمتی اون رو تجربه کردیم
▬    یه چیزی شبیه کدهای خرید یا تخفیف که تو فروشگاه‌های اینترنتی وارد می‌کنیم...
▬    این کدها، مستقل از فروشگاه‌های اینترنتی ارزشی ندارن، و ابتدا در فروشگاه‌های اینترنتی
▬    ارزش خرید مستقل پیدا می‌کنن...
▬    و بعد، روی پای خودشون می‌ایستن.
▬    این، کل اون چیزیه که در مقدمه شناخت رمزپول، باید بدونیم.

▬    ارزش رمزپول بر مبنای
▬    «توافق سیال اعضای شبکه»
▬    تعیین می‌شود.
▬    و دیگر نظارت‌های حداقلی
▬    بانک مرکزی نیز بر آن برقرار نیست،
▬    و جای آن را نظارت شرکای شبکه گرفته است.

░▒▓
Jeffrey McDonald Chandor, “Margin Call”, 2011.
░▒▓

▬    جان کلام این است:
▬    یک اقتصاد مالی بسیار انتزاعی،
▬    اقتصاد واقعی رو زیر بار خود می‌برد.
▬    ولی، نظارت شرکای شبکه چطور اتفاق می‌افته؟
▬    از طریق اشتراک خودکار رمزها میان میلیون‌های رایانه مرتبط با اینترنت که به ترتیب، با فناوری تورنت و نسخه چابک‌تر اون، یعنی بلاک چین تسهیل شده. این سطح از چابکی و ناسنجیدگی می‌تونه مشکلاتی با دامنه غیرقابل پیش‌بینی ایجاد کنه.
▬    گفته می‌شه این رمزپول‌ها به طور نابرابری توزیع شدن؛ این درسته و می‌تونه درست‌تر هم بشه

▬    سؤالی که در ذهن مردم شکل می‌گیرد این است که رمزپول چطور با ارزش عینی کالایی ارتباط برقرار می‌کند؟
▬    پاسخ در فروشگاه‌های اینترنتی است؛
▬    وقتی، یک رمز، به قدر کافی عمومیت پیدا کند،
▬    یا عمومیتی برایش توسط ذینفعان ایجاد شود،
▬    و به هر دلیل داشتن آن برای سرمایه‌گذارانی ارزشمند شود،
▬    فروشگاه‌های اینترنتی وارد عمل می‌شوند و رفته رفته برای رمزپول کشف قیمت می‌کنند و آن را در فروش کالاهای عینی دخالت می‌دهند.
▬    در واقع فروشگاه‌های اینترنتی، رمزپول را به عنوان شی بادوام دارای مطلوبیت عام رسمیت می‌بخشند.




▀█▄  ۱.    «رایانه»
رایانه‌ها فضای محاسباتی خلق کردند که ضمن آن‌که انتزاعی به نظر می‌رسد، واقعی نیز هست.

▀█▄  ۲.    «اینترنت»
رایانه‌ها از طریق اتصال به یکدیگر، توانستند از اطلاعات ذخیره شده در یکدیگر بهره ببرند که به این پدیده «اینترانت/Intranet» و «اینترنت/Internet» اطلاق شد. بدین ترتیب، فضایی خلق شد که گیبسون به آن «فضای مجازی» اطلاق کرد، ولی به سرعت معلوم شد که «فضای واقعی و هوشمند» است.

▀█▄  ۳.    «تورنت»
در گام بعد، و وقتی مراجعه به برخی سرورها در اینترنت برای برداشت اطلاعات یا بهره‌گیری از برنامه‌های اجرایی تراکم یافت و دشوار شد، فناوری «تورِنت/Torrent» پدید آمد.
بر مبنای این فناوری، اطلاعات مستقر در تمام یارانه‌های متصل به شبکه «تورنت» اعم از «سرور» یا «کلاینت»، در یک سرور مرکزی به نام «تــرَکِر/Tracker»، نمایه می‌شود، و اطلاعات مورد نیاز هر کاربر از مناسب‌ترین اتصال موجود در شبکه «تورنت» تأمین می‌گردد.
بدین ترتیب، نظام اشتراک‌گذاری اطلاعات، نامتمرکز و هزاران برابر چابک می‌شود؛ همچنین، موجودیت اطلاعات هم باثبات‌تر و امن‌تر می‌گردد.
اگر قبل از شکل‌گیری فناوری «تورنت»، اختلال یا نابودی یک سرور می‌توانست موجودیت اطلاعات را تهدید کند، در فضای «تورنت» احتمال وقوع این اختلال بسیار کمتر و کمتر، و نزدیک به صفر منطقی می‌گردد.

▀█▄  ۴.    «بلاک‌چِین»
اما همچنان «ترکر» به عنوان «گره/Node» مرکزی، تهدیدی علیه حیات نامتمرکز اطلاعات است، و «بیت‌تورنت/BitTorrent» یک مرجع رمزگذاری نظارتی قابل تهدید را تشکیل می‌دهد.
در گام بعد، فناوری «بلاک‌چین/Blockchain»، از این محدودیت عبور می‌کند، و هر واحد اطلاعات در درون خودش یک «رمزیکتا/hash» پیدا می‌کند که این رمز یکتا بین همه کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود و به محض اشتراک، دیگر قابل تغییر و حذف نخواهد بود.
«بلاک‌چین» در وضع ایده‌آل خود، فاقد هر نوع «گره/Node» است و توسط منطق دودویی شمار انبوه رایانه‌های متصل به اینترنت، پشتیبانی می‌گردد.

▀█▄  ۵.    «اقتصاد مالی بلاک‌چِینی»
بر بستر «بلاک‌چین»، سنخی از «قرارداد اعتباری سایبر» شکل می‌گیرد که می‌تواند منشأ «زیست اعتباری» تازه‌ای شود. اطلاعات، تعهدها، معاملات، در این حیطه اتوماتیک «رمزیکتا/hash» می‌گیرند، و این «رمزیکتا» میان میلیون‌ها رایانه به اشتراک گذاشته می‌شود و قابل محو و نابودی نخواهد بود.
بنا بر این، اگر یک فروشگاه اینترنتی یک اعتبار یا رمز تخفیف را به یک کاربر اختصاص دهد، اختصاص این کد توسط همه مشارکت‌کنندگان فضای سایبر به رسمیت شناخته و قطعی می‌شود و لایتغیر خواهد بود.
حالا، «اقتصاد مالی»، می‌تواند پایگاهی در یک فضای مطمئن بیابد که ضامن آن، نه فی‌المثل یک بانک مرکزی یا چند بانک مرکزی، بلکه زیست سایبر میلیون‌ها رایانه است.

▀█▄  ۶.    «سه‌پاره‌اقتصادنوین»
به عبارت «اقتصاد مالی» در عبارت اخیر دقت کنید
در واقع، تاریخ علم اقتصاد یا علم ثروت ملل را باید به دو لایه «اقتصاد عینی مبتنی بر تولید کالا» و «اقتصاد مالی» تقسیم کرد، و حالا، با شکل‌گیری رمزارزها، این «اقتصاد مالی» به دو مرحله کلی «اقتصاد مالی مبتنی بر اعتبار بانک مرکزی ملی» و «اقتصاد مالی مبتنی بر تعهدات اعتباری فراگیر سایبر» منقسم می‌گردد.

▀█▄  ۷.    «فراسوی بیت‌کوین»
در این میان، «بیت‌کوین» یک رمزارز کامل از سنخ منطق بلاک‌چین نیست، بلکه مشهورترین حرکت در این مسیر است که هنوز به «گره‌ها/Nods» و محدودیت‌هایی منوط می‌گردد، هر چند که در قیاس با پول مبتنی بر اعتبار بانک‌های مرکزی ملی چابک‌تر و سیال‌تر عمل می‌کند.
****امروز، اقتصاد جهان بر مبادله کوین‌های متعدد و متنوعی مبتنی شده است که از مبادله طلا و اکسیر و لِوِل بازی کلش‌آو‌کلنز گرفته تا خرید و فروش کدهای تخفیف فروشگاه‌های اینترنتی و تا خرید و فروش کوین‌های ارزهای رمزی اتساع دارد.
کل پیکره این «اقتصاد مالی نوظهور» به اندازه «اقتصاد مالی پس از برتون-وودز» اعتباری است، و به اعتبار قراردادی و همچنین به هستی تاریخی «اقتصاد عینی مبتنی بر تولید کالا» منوط خواهد بود از این قرار، جنبه‌های حقوقی رمزارز، علی الاصول نباید چندان متفاوت از ابعاد حقوقی «اقتصاد مالی پس از برتون-وودز» تحلیل شود.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، رمزارز، بیت‌کوین، پول.

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/20/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b1%d9%85%d8%b2%d9%be%d9%88%d9%84-%d8%af%d9%82%db%8c%d9%82%d8%a7%d9%8b-%da%86%db%8c%d8%b3/
مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

 

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 06 اردیبهشت 1401 ساعت 21:34

▀▄█▌ تصویرنوشت: ظهور «شهروندروبوت»ها... «سوفیا» و «شیبویا میرای»

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


«سوفیا» و «شیبویا میرای» دو روبوت هستند که در عربستان و ژاپن، از حقوق شهروندی برخوردار شده‌اند. مشخصاً «شیبویا میرای» که یک روبوت سیاسی است و به مدت هفت سال کارتابل ملی ژاپن را اداره می‌کرده است، با دستیابی به حقوق شهروندی می‌تواند، بویژه حق انتخاب کردن و خصوصاً حق «انتخاب شدن» را بیابد و بالاخره این امکان هست که فوبیای حکمرانی ماشین‌ها بر انسان‌ها خیلی زودتر از تصور تحقق یابد. فرض شات‌داون یا انهدام «شیبویا میرای» در مواقع اقدام او علیه بشر دشوار و تقریباً منتفی است؛ چرا که همین الآن هم با توجه به موقعیت آن به عنوان کارتابل ملی ژاپن، تصمیم‌سازی برای مهار آن، نیاز به یک فرآیند تفصیلی تصمیم‌سازی و محاسبه جوانب دارد که از یک عامل بشری برنمی‌آید و باید مجموعه‌ای از ماشین‌ها جوانب آن را مدل‌سازی کنند! این ویدئو می‌گوید که نقطه کانونی، سال ۲۰۲۹ خواهد بود! خیلی زود...
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، شهروندروبوت، سوفیا، شیبویا میرای

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/19/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b8%d9%87%d9%88%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%a8%d9%88%d8%aa/
مأخذ:فیلوویدئو
توأم با اقتباس‌های آزاد
هو العلیم

 

 

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 30 فروردین 1401 ساعت 21:38

▀▄█▌ تصویرنوشت: مزیت جمع‌گرایی و ترویج مسؤولیت‌پذیری

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


از افلاطون تا کنون، متوجه شده‌ایم، که برخی موجودات مانند زنبورها، مورچگان، و انسان‌ها، دارای یک مزیت قابل‌ملاحظه در زیست بر روی کره زمین هستند؛ این مزیت آن است که آن‌ها «مدنی‌بالطبع» هستند. موجودات «مدنی‌بالطبع»، اصولاً حائز برتری بقا نسبت به موجوداتی هستند که به شیوه فردگرایانه زندگی می‌کنند.
░▒▓
“Alien Worlds”, Netflix, 2020.
░▒▓
زنبورها، مورچگان، و خصوصاً «انسان»ها، به زندگی جمعی «انس» دارند، و انسان از این باب «انسان» نامیده شده است، ...
ولی، مفهوم «مدنی‌بالطبع» بودن، فراتر از این معناست؛ موجود «مدنی‌بالطبع»، با جدا افتادن از اجتماع، می‌میرد، یا لااقل عمده‌ای از خصال زیستی خود را از دست می‌دهد.

از این زاویه دید، فردگرایی متداول در دنیای امروز، این که برای متقاعد کردن افراد، مدام باید به آن‌ها گوشزد کنیم که «به نفع خودتان است»، لزوماً یک فرآیند «تمدن‌زدایی» است، و نهایتاً به مایه ضعف و زوال تبدیل می‌شود.

هر چه فرهنگ‌ها بیشتر بتوانند مسؤولیت‌پذیری اجتماعی را تقویت کنند، توان بقای جامعه انسانی و افراد را افزایش خواهند داد،  و هر چه فردگرایی، بیشتر پر و بال بیابد، مردم از حیات انسانی، به سمت افسردگی و زوال و مرگ رهسپار خواهند شد.

مزیت فرهنگ‌ها، در تقویت مسؤولیت‌پذیری اجتماعی خواهد بود.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، فردگرایی، لیبرالیسم/اجتماع‌گرایی، فانتزی آزادی و هوسرانی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/16/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%ac%d9%85%d8%b9%e2%80%8c%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%b1/
مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 27 فروردین 1401 ساعت 13:35

▀▄█▌ تصویرنوشت: تمدن و مبادی آداب بودن

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    عموماً، مردم ژاپن را در کنار فرهنگ انگلیسی عصر ویکتوریا و اهالی بلژیک، مردمی بسیار و حتی «بیش از حد» مؤدب تلقی می‌کنند.

▬    عموماً، مردم ژاپن را در کنار فرهنگ انگلیسی عصر ویکتوریا و اهالی بلژیک، مردمی بسیار و حتی «بیش از حد» مؤدب تلقی می‌کنند.
▬    در عین حال، موضوع مبادی آداب بودن، همواره بخشی از مشغله فکری تمام تمدن‌ها بوده است، ...

▬    اسطوره‌های بین‌النهرین و یونان، توجه زیادی به «نقطه تعادل» میان مبادی آداب بودن و جسور بودن داشته‌اند، و این نقطه تعادل را بخش مهمی از «تعادل طلایی» تعریف می‌کردند.

▬    موضوع مبادی آداب بودن از یک دیدگاه، می‌تواند بنیاد و هسته اصلی شکل‌گیری اجتماع قلمداد شود.
▬    فایده مبادی آداب بودن آن است که منش فرد برای دیگران قابل پیش‌بینی می‌شود؛
▬    بدین ترتیب، افراد یک اجتماع می‌توانند خود را با دیگران تنظیم و هماهنگ کنند.

▬    بدون مبادی آداب بودن، زندگی اجتماعی
▬    لااقل دلنشین نخواهد بود.

▬    از دهه ۱۹۷۰ در اروپا و امریکا، و پس از آن، در بخش مهمی از ممالک جهان، مبادی آداب نبودن، به یک «فانتزی آزادی» تبدیل شد.
▬    با این شکل ناجور از «فانتزی آزادی»، تنظیم متقابل رفتارها دشوار، و تمایل به انزوا روز به روز بیشتر و بیشتر شد.

▬    این آزادی افراطی، اصل بقای اجتماع را تهدید می‌کند.

▬    حالا، تنظیم مناسبات افراد مبادی آداب، با کسانی که اسیر «فانتزی آزادی» هستند، به یک مسأله تبدیل شده است که از دیدگاه آگاتا کریستی، نویسنده نابغه «مجموعه هرکول پوارو»، با اصرار افراد «مبادی آداب» بر موضع صحیح خود حل و فصل خواهد شد.

▬    آینده تمدن به فرجام این جدال وابسته است.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، مبادی آداب بودن/politeness، احترام/Recognition، آگاتا کریستی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/06/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%aa%d9%85%d8%af%d9%86-%d9%88-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d9%88%d8%af/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 17 فروردین 1401 ساعت 16:04

▀▄█▌ تصویرنوشت: منطقه سبز

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    صرف‌نظر از «گفتگو» یا «برخورد» تمدن‌ها، ساموئل هانتینگتون، یک ایده محوری داشت که در سایه مناقشه بر سر گفتگو یا برخورد تمدن‌ها، مغفول واقع شد؛ و آن این بود که بازیگران دنیای پیش رو، مطلقاً دولت‌ها نیستند، بلکه تمدن‌ها خواهند بود.

░▒▓
Rajiv Chandrasekaran, Paul Greengrass, Brian Helgeland, “Green Zone”, 2010.
░▒▓

▬    با رنگ باختن مرزهای سرزمینی به دلیل تحولات عظیم دنیای دیجیتال، دیگر مرزهای ملی، مرزهای واقعی نخواهند بود.
▬    مسیر انواع و اقسامی از دخالت‌های خارجی گشوده شده است، و دیگر دولت‌ها در درون مرزهای خود صاحب اختیار نیستند.
▬    و در این حال، اگر ملتی در درون مرزهای ملی خود سنگر بگیرد، تسخیر خواهد شد، و توان حاکمیت بر سرنوشت را از دست خواهد داد.
▬    فکر اصلی این است که با رنگ باختن مرزهای سرزمینی، ملت‌ها باید در فراسوی مرزها، متحدان لازم برای پیشبرد اراده اخلاقی خود را فراهم کنند.
▬    در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، اتحاد‌های منطقه‌ای که حول همرنگی‌های عقیدتی شکل می‌گیرند، جایگزین سرزمین خواهند شد.
▬    احزاب و ایدئولوژی‌های سیاسی که خود را در حدود ملی‌گرایی محبوس کنند، دیر یا زود در مقابل نفوذهای فراسرزمینی محو خواهند شد، و نخواهند توانست از موجودیت خویش دفاع کنند.
▬    بدین ترتیب، «ملت» به عنوان یک اتحاد عقیدتی، جایگزین «ملیت» به عنوان یک اتحاد سرزمینی خواهد شد.
▬    مع الاسف، وضع موجود جهان، نه گفتگو، بلکه رویارویی تمدن‌هاست. و در ایجاد این وضع ناامن، خلق و خوی خودبزرگ‌بینی و استکبار امریکا و هواداران سبک زندگی امریکایی در سرتاسر جهان مقصر است.
▬    نیروهای غربگرا و خوش‌بین به امریکا، جهان را به سمت تسلیم در مقابل امریکا پیش می‌برند که مطلقاً لیاقت حاکمیت جهانی را ندارد.
▬    غربگرایان، ملت‌های خود را با ساده‌نگری خویش، در مقابل امریکا بی‌دفاع و آسیب‌پذیر می‌سازند.
▬    غربگرایان، باید متوجه مرزهای تمدنی باشند و بدانند که اگر این رویارویی را جدی نگیرند، ملت و تمدن خود را اسیر چپاول بی‌رحمانه امریکا خواهند کرد.
▬    غربگرایان، خود و ملت خود را به ذلت می‌کشانند.
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، برخورد تمدن‌ها، منطقه سبز/Green Zone، ساموئل هانتینگتون

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/02/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%d9%87-%d8%b3%d8%a8%d8%b2/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 13 فروردین 1401 ساعت 07:42

صفحه 1 از 5