دکتر حامد حاجیحیدری
░▒▓ اهميتعلوماجتماعي
← پويايي حاصل از طرح مسائل تازه: آمار انتشار كتاب در علوم اجتماعي در مقايسه با ساير علوم (مطابق با آمار منتشره خانه کتاب در شهریور ۱۳۹۱، مربوط به تا دیماه سال ۱۳۹۰):
موضوع--|--جمع--|--ترجمه--|--تأليف--|--شهرستان--|--تهران--|--چاپ اول--|--تجديد چاپ
کلیات--|--۱۵۰۸--|--۲۲۳--|--۱۲۸۵--|--۲۷۱--|--۱۲۳۷--|--۸۷۷--|--۶۳۱
فلسفه--|--۲۰۵۸--|--۹۷۳--|--۱۰۸۵--|--۴۳۵--|--۱۶۲۳--|--۹۲۰--|--۱۱۳۸
دين--|--۹۰۱۷--|--۱۴۲۹--|--۷۵۸۸--|--۴۸۴۳--|--۴۱۷۴--|--۴۳۴۷--|--۴۶۷۰
علوم اجتماعي--|--۵۴۷۸--|--۸۷۷--|--۴۶۰۱--|--۶۶۴--|--۴۸۱۴--|--۳۱۳۰--|--۲۳۴۸
زبان--|--۱۹۹۴--|--۱۹۰--|--۱۸۰۴--|--۳۲۹--|--۱۶۶۵--|--۹۴۸--|--۱۰۴۶
علوم طبيعي و رياضيات--|--۱۷۵۸--|--۳۹۳--|--۱۳۹۲--|--۳۰۵--|--۱۴۸۰--|--۱۰۱۹--|--۷۶۶
علوم عملي (فنی مهندسی و...)--|--۸۲۲۴--|--۲۱۷۸--|--۶۰۴۶--|--۱۶۳۰--|--۶۵۹۴--|--۵۱۸۸--|--۳۰۳۶
هنر--|--۱۸۲۷--|--۵۴۴--|--۱۲۸۳--|--۲۳۰--|--۱۵۹۷--|--۱۰۲۸--|--۷۹۹
ادبيات--|--۶۰۰۲--|--۹۸۶--|--۵۰۱۶--|--۱۵۴۵--|--۴۴۵۷--|--۳۷۳۹--|--۲۲۶۳
تاريخ و جغرافي--|--۲۷۲۱--|--۳۰۶--|--۲۴۱۵--|--۶۱۷--|--۲۱۰۴--|--۱۵۰۳--|--۱۲۱۸
کمک درسی--|--۴۵۲۹--|--۱۸--|--۴۵۱۱--|--۲۷۰--|--۴۲۵۹--|--۱۱۰۴--|--۳۴۲۵
کودک--|--۶۹۰۷--|--۲۲۵۲--|--۴۶۵۵--|--۱۵۳۱--|--۵۳۷۶--|--۲۹۷۰--|--۳۹۳۷
کودک و کمک درسی--|--۹۸۸--|--۵--|--۹۸۳--|--۱۱۶--|--۸۷۲--|--۱۹۶--|--۷۹۲
جمع بندي--|--۵۳۰۳۸--|--۱۰۳۷۴--|--۴۲۶۶۴--|--۱۲۷۸۶--|--۴۰۲۵۲--|--۲۶۹۶۹--|--۲۶۰۶۹
← موضوعات علوم اجتماعي گشوده و مفتوح ماندهاند، و مباحث آن به لحاظ عمق، بسيار جاي كار دارد؛ “علوماجتماعي، علوم بينيوتن هستند”.
░▒▓ دورۀمبانيجامعهشناسيیک
← اين دورۀ «مباني جامعهشناسي یک» در دانشكدۀ علوم اجتماعي دانشگاه تهران، به منظور ايجاد درك كلي از جامعه، واقعيت اجتماعي، نهادهاي اجتماعي، آينده زندگي اجتماعي، و مفاهيم مهم حیطههای مذکور ديده شده است.
← ما در اين دوره سه هدف را دنبال ميكنيم:
← مهمترين منظور، علاقمندسازي دانشجويان به جامعهشناسي است تا انرژي لازم را براي تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصيل به دست آورند. دو هدف ديگر، حول اين هدف پيگيري ميشوند؛
← هدف دوم به دست دادن تصويري از اركان زندگي اجتماعي در شرايط امروز جهان و ايران است؛
← و منظور سوم، آشنا كردن دانشجويان با مفاهيم اساسي مهم جامعهشناسي خواهد بود.
← تفهيم مطالب به دانشجويان، به شيوههاي ارائه مطالب و زمينههاي اصلي/ بحث كلاسي/ مطالعات دانشجو/ ارزيابي مطالعات دانشجويان/ و مشورت با استاد صورت ميگيرد.
░▒▓░▒▓ برنامهدوره
░▒▓ تقویم دوره
← طرح مبحث جامعه/اعلام برنامۀ ترم/معرفي منابع (حدود ۱ جلسه)
← طرح مبحث جامعهشناسي و فهم بايسته از جامعه (حدود ۱ جلسه)
← مقدمهايبرتحقیق فصل ۲۰ (حدود ۱ جلسه)
← نهادهاي اجتماعي عمده
← نهاد خانواده فصل ۷ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد آموزش و پرورش فصل ۱۶ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد دين فصل ۱۷ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد رسانههاي تودهای فصل ۱۵ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد كار و زندگي اقتصادي فصل ۱۳ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد سياست فصل ۱۴ (حدود ۲ جلسه)
← جمعبندی و رفع اشکال (۱ جلسه)
░▒▓ تقویمفعالیتهایپیشازکلاس
تمرین ۱: تأمل در فیلم «داستان مواد» از آنی لئونارد (جلسه دوم)
تمرین ۲: تأمل در فصل بیست+مرور مفاهیم فصل(در لوح ضمیمه) (جلسه سوم)
تمرین ۳: تأمل در فصل هفت+مرور مفاهیم فصل (جلسه چهارم)
تمرین ۴: تأمل در فصل شانزده+مرور مفاهیم فصل (جلسه پنجم)
تمرین ۵: تأمل در فصل هفده+مرور مفاهیم فصل (جلسه ششم)
تمرین ۶: تأمل در فصل پانزده+مرور مفاهیم فصل (جلسه هشتم)
تمرین ۷: تأمل در فصل سیزده+مرور مفاهیم فصل (جلسه نهم)
تمرین ۸: تأمل در فصل چهارده+مرور مفاهیم فصل (جلسه دهم)
░▒▓ منبعاصلي
← آنتوني گيدنز و كارن بردسال (۱۳۸۶)، جامعهشناسي، ترجمه حسن چاووشيان، تهران: نشر ني، فصول ۷ و ۱۷۱۳(نهادهاي اجتماعي عمده)، ۲۰.
░▒▓ منبعجنبی
← پيتر كيويستو(۱۳۷۸)، انديشههاي بنيادي در جامعهشناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني (با ۲+ نمره فوقالعاده).
░▒▓ فعاليتهايكلاس/پسازكلاس
← گزارشهاي مکتوب زير را در مواقع تعيين شده، تحويل فرمایید:
← گزارش ۱(۱ نمره): مرور فیلم سینمایی وبپایه «داستان مواد» (مندرج در لوح ضمیمه) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و پاسخ به سؤالات (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۲(۱ نمره): الگوی شبکهای () چکیده فصل بیست (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۳(۱ نمره): الگوی شبکهای چکیده فصل هفت (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۴(۱ نمره): الگوی شبکهای چکیده فصل شانزده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۵(۱ نمره): الگوی شبکهای چکیده فصل هفده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۶(۱ نمره): الگوی شبکهای چکیده فصل پانزده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۷(۱ نمره): الگوی شبکهای چکیده فصل سیزده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۸(۱ نمره): الگوی شبکهای چکیده فصل چهارده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش فوقالعاده (تا ۲+ نمره): مرور انتقادی منبع فرعی؛ شامل: الگوی شبکهای چکیده مطالب (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف)، همراه با اظهار نظر و تحلیل شما (ده صفحه)
░▒▓ خطمشيارزيابيپاياندوره
← امتحان پايان دوره بر مبناي (۱)فصول ۷، ۱۷۱۳، و ۲۰ از كتاب آنتوني گيدنز و كارن بردسال، (۲) مفاهیم فصول مذکور، همچنين (۳)مباحث كلاس برگزار خواهد شد (۱۲ نمره).
░▒▓ فرصتمشورتورفعاشكال
← hajiheidari@PhiloSociology®.ir ... hajiheidari@PhiloSociology®.com
← تالار گفتگوي اينترنتي: www.PhiloSociology®.ir
← روزهاي شنبه، یکشنبه (ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۳۰)، و دوشنبه (۸:۳۰ تا ۹:۳۰)
░▒▓ سايرمنابعپيشنهاديبرايمطالعۀافزوندرزمينۀمبانيجامعهشناسي
← بروس كوئن(۱۳۷۲)، مباني جامعهشناسي، ترجمه دكتر غلامعباس توسلي و رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت؛
← جوئل شارون(۱۳۷۹)، ده پرسش از ديدگاه جامعهشناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني؛
← پيتر كيويستو(۱۳۷۸)، انديشههاي بنيادي در جامعهشناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني؛
← پيتر ورسلي(۱۳۷۳)، جامعهشناسي مدرن، ترجمه حسن پويان، تهران: چاپخش.
░▒▓ مراجعتحقيق
░▒ دائرهالمعارفهايعمومي
← لوح فشرده لغتنامه دهخدا، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
← لوح فشرده دائرهالمعارف بريتانيكا(Encyclopædia Britannica Ultimate Reference Suite)
← لوح فشرده دائرهالمعارف انكارتا(Microsoft Encarta. Microsoft Corporation)
░▒ دائرهالمعارفهايجامعهشناسي
← حميد عضدانلو(۱۳۸۶)، آشنايي با مفاهيم اساسي جامعهشناسي، تهران: نشر ني؛
← مايكل پين(۱۳۸۲)، فرهنگ انديشه انتقادي، ترجمه پيام يزدانجو، تهران: نشر مركز؛
← اندرو ادگار و پيتر سيجويك(۱۳۸۷)، مفاهيم بنيادي نظريه فرهنگي، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوي، تهران: آگه؛
← فيليپ وينر(۱۳۸۵)، فرهنگ انديشههاي سياسي، ترجمه خشايار ديهيمي، تهران: نشر ني؛
← جان فيسك و ديگران(۱۳۸۵)، مفاهيم كليدي ارتباطات، ترجمه ميرحسين رئيسزاده، تهران: فصل نو؛
← ايرنا ريما مكاريك(۱۳۸۴)، دانشنامۀ نظريههاي ادبي معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوي، تهران: آگه.
░▒ واژهنامهجامعهشناسي
← سيدمرتضي نوربخش گلپايگاني(۱۳۸۰)، واژگان علوم اجتماعي (انگليسيفارسي، فارسيانگليسي)، تهران: مؤسسه انتشارات بهينه.
░▒ كتابخانههايبرگزيده
← كتابخانه دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران؛
← كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران؛
← كتابخانه و مركز اسناد معاونت برنامهريزي راهبردي رياست جمهوري.
░▒ كتابفروشيهايبرگزيده
← انتشارات آگاه، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، روبروي سازمان مركزي دانشگاه تهران؛
← انتشارات خوارزمي، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، روبروي در اصلي دانشگاه تهران؛
← انتشارات مولا، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، تقاطع وصال.
← انتشارات حكمت، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، تقاطع وصال؛
← انتشارات اختران، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، خيابان ارديبهشت، نبش بازارچه كتاب؛
░▒ نشرياتادواريبرگزيده
← فصلنامه ارغنون.
← ماهنامه اطلاعات سياسياقتصادي، مؤسسه اطلاعات.
← فصلنامه رسانه، مركز مطالعات و تحقيقات رسانهها.
← فصنامه اقتصاد سياسي، دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
░▒ فقط«توصیه»هاییبرایتدارکمهارتهایعمومیوپیشنیازها
← مهارتهاي اخلاقي و پرهیزگاری
← مهارتهاي عمومي تحقيق
← مهارتهاي كتابخواني
← مهارت در درک و ترجمه
← مهارتهاي برنامهريزي
← مهارتهاي تفهيم مطلب
← مهارتهاي رابطه صحيح با آموزگار و محیط درسی
← مهارتهاي گفت و شنود(گفت+”شنود“) و همفكري
← مهارتهاي همكاري جمعي
← مهارت سنجش پیشرفت: پیشرفت خود را ثبت کنید(رزومه کاملی تهیه کنید)
← مهارت بهرهبرداری از رایانه
← سختافزار:
← نيازي به رايانههاي با توان پردازش بالاي اطلاعات نداريد!
← ولی، توان بالاي ذخيره اطلاعات شما را آسودهتر خواهد كرد.
← به پيشرفتهاي كيبورد و موس حساس باشيد!
← چاپگر ليزري
← ترجیحاً اسكنر
← ترجیحاً دوربین عکسبرداری
← ترجیحاً دوربين فيلمبرداري
← نرمافزار
← Office Enterprize 2010
← Adobe CS6
← SPSS 21
← دائرهالمعارفهاي چندرسانههاي موجود در بازار
← يك كليپ گلري ساده
← يك تمپليت گلري ساده
← به پيشرفتهاي نرمافزاري در حيطه فعاليت خود حساس باشيد.