فیلوجامعه‌شناسی

▀▄█▌ تصویرنوشت

▀▄█▌ تصویرنوشت: بحران جهانی آموزش و چشم‌اندازی از راه‌حل آن

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    ما با بحران جهانی تعلیم و تربیت مواجهیم.
▬    مدارس جهان مدام و به نحو آزاردهنده‌ای تغییر برنامه درسی داشته‌اند، ولی فارغ از درک «منطق بنیادین تغییر زمانه»، آن تحول ریشه‌ای راضی کننده که همه چیز را به ثبات برساند محقق نشده است، ...

░▒▓
Karim Amer, Jehane Noujaim, Erin Barnett, Pedro Kos, “The Great Hack”, 2019.
░▒▓

▬    نتایج کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها، نشان می‌دهند که علوم پایه، بسیار کم‌فروغ و کم‌طرفدار شده‌اند. این عدم توازن ناگهانی، که کم و بیش جنبه جهان‌شمول نیز دارد، همه را متقاعد کرد که کار برنامه‌ریزی و مدیریت دانش از جایی ایراد دارد، چرا که مهارت‌های فنی و تجربی هر روز بیش از دیروز به ماشین‌ها سپرده می‌شوند، و خلاقیت انسانی در علوم انسانی و علوم پایه و هنرهاست که مشاغل آینده را می‌سازد. هر چه پیش می‌رویم، مشاغل فنی و تجربی از انسان‌ها گرفته و به ماشین‌ها سپرده می‌شوند.
▬    تأثیرگذاری آموزش و پروش در شرایط امروز، به یک فرآیند بالنسبه شانسی تبدیل شده است و اغلب مردم هم متوجه این ابهام سیاست‌گذاران و دانشمندان علوم رفتاری شده‌اند.
▬    ماجرا از این قرار است؛ هر چه به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم، به سرعت با پیشرفت فناوری دیجیتال، یا تغییر موضوع می‌دهند، یا فناوری، عهده‌دار انجام آن می‌شود و نسل‌های دانش‌آموزان فوج بعد از فوج به این نتیجه می‌رسند که آموزش‌ها چندان کاربردی نیستند. و در تعیین نقش آینده اجتماعی آن‌ها مؤثر واقع نمی‌شوند.
▬    زمانی، تربیت نسل آینده، مهم‌ترین شعار هر مصلح اجتماعی بود، ولی... امروز، گویا دیگر از این موضوع چندان سر در نمی‌آوریم و دیگر هم نمی‌توانیم زیاد درباره آن حرف بزنیم.
▬    و همه این‌ها به آن دلیل است که متخصصان علوم رفتاری هنوز دقیقاً حضور و ظهور دنیای ماشینی را به رسمیت نشناخته‌اند.
▬    راه حل چیست؟
▬    در دوره آموزش عمومی، نیاز به دو نوع آموزش داریم؛ بخشی از آموزش عمومی باید صرف «تربیت» در حکمت و دانش‌های بنیادین و اخلاق شود؛ و بخش دیگر آموزش عمومی باید مصروف آموختن «سواد رسانه‌ای» گردد.
▬    اولی به افراد شیوه زندگی اخلاقی و مهارت‌های ارتباط انسانی و خلاقیت را می‌آموزد که اولویت نخست دنیای پیش روی ماست، و دومی به جای آن‌که به آموزش خودِ مهارت‌های فنی و تجربی بپردازد، به آموزش نحوه استفاده از فناوری رسانه‌ای برای آموختن مادام‌العمر مهارت‌ها می‌پردازد.
▬    این تحول، ضروری و فوری است.
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، بحران جهانی آموزش و پرورش، سواد رسانه‌ای، آموزش مادام‌العمر

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/01/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%a8%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%88-%da%86/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در جمعه, 12 فروردین 1401 ساعت 14:47

▀▄█▌ تصویرنوشت: دموکراسی و آشوب جهانی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    با به قدرت رسیدن مقامات دموکراتیک عجیب و غریب، همچون نیکلا سارکوزی در فرانسه، دانلد ترامپ در امریکا، ژائیر بولسونارو در برزیل، بوریس جانسون در بریتانیا، و کسانی که بیش از هر جای دیگر در مجلس عوام انگلستان به چشم می‌آیند، دل‌زدگی از دموکراسی بسیار شده است، و احتمالاً همه تصدیق می‌کنند که ادامه این نوع از دموکراسی حتی می‌تواند بقای بشر بر روی کره زمین را تهدید کند.

▬    از شکست‌های آتن در مقابل اسپارتا و اعدام سقراط تا کنون، آزردگی از دموکراسی نامحدود، سابقه‌ای طولانی داشته است،
▬    و ارسطو، ابرفیلسوف یونانی، «جمهوری» را نسخه ترمیم شده دموکراسی دانست. از دیدگاه او، جمهوری، دموکراسی در چهارچوب نظارت استصوابی قواعد اخلاقی است. از این قرار در قانون اساسی ما نیز به جمهوری به جای دموکراسی تأکید شده است.


▬    لااقل از دو دهه پیش، در کشور ما مناقشات دامنه‌داری در اطراف این موضوع برانگیخته شد، و حالا همه اذعان دارند که آن مناقشات درست نبودند و دموکراسی باید در قالب‌های مشخص و معین محدود شود.
▬    برخی از فعالان سیاسی که حدود دو دهه قبل، مخالفان خود را به «دشمن مردم» و «ناشنوای پیام فلان انتخابات» متهم می‌کردند، امروز، با دفاع از جدا شدن کانون وکلا، نظام پزشکی، نظام مهندسی، بانک مرکزی مستقل، و سایر نهادهای تخصصی، یکی یکی، شؤون حکمرانی را از نظارت و مشارکت عمومی خارج می‌کنند.
▬    نه آن افراط درست بود و نه این تفریط؛ با این تفریط، آن‌ها به استبداد راه خواهند برد.

▬    مسیر میانه، همان «جمهوری» است که در قانون اساسی ما هم بازتاب و تعریف خوبی یافته است؛ این که مردم در همه شؤون در چهارچوب اخلاقی تعریف شده دینی مشارکت داشته باشند.
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، دموکراسی/جمهوری، ارسطو، نظارت استصوابی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/03/31/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%af%d9%85%d9%88%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d9%88-%d8%a2%d8%b4%d9%88%d8%a8-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 11 فروردین 1401 ساعت 18:25

▀▄█▌ تصویرنوشت: «مسأله حجاب»... گفتاری در مقایسه تطور لباس زنان و مردان از عصر ویکتوریا تا کنون

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


•    موضوع گفتار ما، مطلقاً فیلم درخشان «جین ایر»، با ایفای نقش خیره کننده میا واشیکوفسکه، ملهم از رمان تاریخ‌ساز شارلوت برونته نیست؛ نه، نه؛ مطلقاً موضوع گفتار ما بحث راجع به فیلم «جین ایر» محصول ۲۰۱۱ نیست. بلکه، آنچه مورد توجه ما در این تصویرنوشت است، فضای ترسیم شده در این داستان و در این فیلم، از وضعیت زنان، عشق، و ایمان در انگلستان سده نوزدهم، در حوالی سال ۱۸۴۷ است.

░▒▓
Charlotte Brontë, Cary Joji Fukunaga, “Jane Eyre”, 2011.
Michael Dobbs, Andrew Davies, and Beau Willimon, “House of Cards”, 2013-2018.
░▒▓

•    آن‌چه می‌بینیم، سکانس برجسته‌ای از این فیلم است که موقعیت و مناسبات میان زنان و مردان را در شرایط درخشان تاریخ انگلستان، به خوبی نشان می‌دهد. همه چیز، دقیق و سنجیده است.

•    به یک چیز دیگر هم دقیق می‌شویم و آن این که از آن زمان تا کنون، لباس مردان جهان در همان سطح یا حتی پوشیده‌تر باقی مانده، کت و شلوار، پوشیده‌تر شده، و کراواتی که گره آن محکم محکم محکم سفت می‌شود، اضافه گردیده... ولی،

•    ولی لباس زنان و دختران، به ازای هر چند دهه از تاریخ ویکتوریا تا کنون، یک قطعه را از دست داده است. این، غرض و مطلب اصلی ما در این تصویرنوشت است.

•    بسیار رکیک خواهد بود، اگر صحنه‌هایی از فیلم‌های پر مخاطب امروز را که وضع پوشش که چه عرض کنیم، بی‌پوششی محض زنان در حال حاضر دنیا را نشان می‌دهند، برای مقایسه، تصویر کنیم. خب؛ صحنه‌ای از قضا شبیه فضای خلق شده در فیلم «جین ایر» را از قسمت اول فصل دوم سریال پر مخاطب «خانه پوشالی»، محصول ۲۰۱۵، ملاحظه می‌کنیم. تنها کسانی که محصول نت‌فلیکس را دیده باشند، در می‌یابند که تا چه اندازه موقعیت زن در آن حقارت‌بار و ناجور است. خب؛ چه کنیم که همین قابل پخش بود!

•    ملهم از لورا مالوی، متفکر و تحلیل‌گر مسائل زنان و متخصص در موضوع زنان در سینما، می‌توان گفت که سینما و بویژه سینمای امریکا نقش اصلی و تعیین‌کننده را در وخامت اوضاع انسانی زنان در سراسر جهان داشته است. امروز، فرهنگ اینستاگرام، مزید بر تأثیر هالیوود شده، و زنان را بیشتر و بیشتر، به بازیچگی فرامی‌خواند. از این دیدگاه، سایر اموری که زنان را به ابزار سومین تجارت سیاه بزرگ امروز دنیا تبدیل کرده است، در قیاس با فرهنگ سینما و اینستاگرام، در رده‌های بعدی اهمیت قرار می‌گیرد.

•    غرض این که زنان ما باید قدر پیکرپوشی و حجاب خود را که تأثیرگذاری بالای اجتماعی آن‌ها طی چهار دهه اخیر را تضمین کرده است، بدانند، و نسبت به رسوخ فرهنگ هالیوود و اینستاگرام حساس باشند؛ البته، اگر به سرنوشت و آتیه دختران و پسران این موطن علاقمندند!


•    اگر می‌خواهیم زنان و مردان آینده ما حیات پرتمدن و پراخلاقی داشته باشند، باید در مقابل تهاجم مهلک فرهنگ برهنگی مقاومت کنیم.
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، مسأله حجاب، جین ایر، خانه پوشالی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/03/30/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d8%b3%d8%a3%d9%84%d9%87-%d8%ad%d8%ac%d8%a7%d8%a8-%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 10 فروردین 1401 ساعت 23:54

▀▄█▌ تصویرنوشت: «مبادی آداب بودن» در شبکه

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    برخی، بی‌محابا به استقبال فناوری‌های ارتباطی جدید می‌شتابند، ...
▬    ولی، برخی دیگر، قدری با احتیاط پیش می‌روند.
▬    آن‌ها دلواپس احترام و آداب هستند.
▬    آخه یاد گرفته‌اند که ” ادب آداب دارد“.”ادب آداب دارد“. بله، ”ادب آداب دارد“.

░▒▓
Jantje Friese, Baran bo Odar
“Who Am I–Kein System ist sicher”
2014.
░▒▓

▬    دلخوری و عذاب زبان...
▬    در محیط ارتباطات اینترنتی، کمتر آداب مراعات می‌شود، و دلخوری و عذاب زبان، روح و روان مردم را مصدوم می‌کند.

▬    موضوع، ” شرم حضور“ است... موضوع این است که در موقعیت رو در رو، مراعات آداب، ناگزیر اتفاق می‌افتد، ... ولی در محیط شبکه، با نقاب‌ها، چهره در چهره نمی‌افتد و آنچه از دست می‌رود، ” شرم حضور“ است

▬    شرم حضور، یک نحو مراعات متقابل است که باعث دلنشینی ارتباط می‌شود
▬    بدون شرم حضور، اجتماع واقعی و درست انسانی شکل نمی‌گیرد
▬    شرم حضور، از یک دیدگاه، هسته بنیانی اجتماع است
▬    و بدون آن، گرد هم آیی مناسبی شکل نخواهد گرفت.

▬    جامعه ما و خصوصاً محیط شبکه‌های اجتماعی به مراعات آداب احتیاج دارد.
▬    یادمان باشد: ”ادب آداب دارد“

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، مبادی آداب بودن/politeness، شرم حضور/hau، مارسل موس

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/03/30/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d9%88%d8%af%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b4/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 10 فروردین 1401 ساعت 14:15

▀▄█▌ تصویرنوشت: فرهنگ دقت

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    برای آن‌که یک نسل، به فکر پیمودن دور دنیا در ۸۰ روز، سفر دقیق و حساب‌شده به کره ماه، یا پیمودن مطمئن اعماق ژرف دریا یا حل همه مسائل به سبک ویلی فاگ یا شرلوک هلمز باشد، چه چیزی لازم است؟
▬    فرهنگ «دقت».
▬    فرهنگ «دقت»، در مقابل فرهنگ تن‌آسانی و ولنگاری و افراط در آزادی و یلگی است. فرهنگ «دقت». یعنی بر مبنای اصول و قواعد عمل کردن تا اطمینان حاصل کنی که دقیقاً دور دنیا را در ۸۰ روز طی خواهی کرد.
▬    ناگزیر باید گفت که جامعه جهانی و قدری هم فرهنگ ما، اسیر یک «فرهنگ پرارفاق» است، و از این بابت منابع بسیاری در آن اتلاف می‌شود.
▬    نمونه این ارفاق‌ها را می‌توان در تمدیدهای مداوم همه مهلت‌ها مشاهده کرد، که لاجرم هزینه‌های بسیاری را نیز تحمیل می‌کنند.
▬    و از منابع و هزینه‌ها مهم‌تر، حسی از بی‌اعتمادی و بی‌اتکایی به قواعد را در روابط القا می‌کند؛ انگار که نمی‌توان در ارتباط‌های متقابل، روی پایه محکمی بنای همکاری را گذاشت.
▬    نوربرت الیاس، که از تحلیل‌گران مسلط در زمینه «تمدن» است، عقیده دارد، که اصلاً تمدن محصول فرهنگ دقت در مقابل تن‌آسانی و ولنگاری است.
▬    اولین گاوآهن را کسانی ساختند که وقتی همه مشغول مصرف محصول تابستانی در زمستان بودند، فصل سرما را هم تن به کار سخت سپردند تا نهایتاً بخشی از تمدن را به پیش راندند؛ همیشه تمدن محصول کسانی است که نه ولنگار، بلکه مقید و دقیق هستند.
▬    و اگر ما گرفتار فرهنگ بی‌قیدی شویم، و ولنگاری را به مثابه نحوی فانتزی بپذیریم، آن‌گاه رفته رفته تمدن را از دست خواهیم داد.
▬    فرآیند متمدن شدن ایجاب می‌کند که با پایبندی به اصول، فرهنگ «دقت» را تقویت کنیم.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، فرهنگ دقت، نوربرت الیاس، فانتزی آزادی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/03/29/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d8%af%d9%82%d8%aa/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 10 فروردین 1401 ساعت 00:34

▀▄█▌ تصویرنوشت: بدهی علم مدرن...

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


از دیدگاه شماری از فیزیکدانان، «ماده»، تنها ۴.۹ درصد از فضای جهان را تشکیل داده!
پس، چگالی کلی «ماده» سازنده جهان، بسیار بسیار بسیار بسیار کم، و طبق احتمال آماری، معادل «هیچ» است. معادل تنها یک پروتون در هر متر مکعب!
این حقیقت، در سطح فیزیک اتمی یا فیزیک کیهانی بدیهی به نظر می‌رسد، ولی، در سطح زندگی معمول ما قدری عجیب است، و تبعات مهمی در ذهنیت ما خواهد داشت.
عجیب‌تر آن‌که تمام آن‌چه با تلسکوپ‌ها و کاوش‌گرهایمان دیده‌ایم، تنها ۱۰ درصد از این ۴.۹ درصد است.
در واقع، جهانی که با آن سر و کار داریم، از آن‌چه در محاسبات نظری انتزاعی نشان می‌دهند، ماده بسیار بسیار کمتری دارد.
بر این اساس، ماده موجود در جهان، آن قدر اندک است که به لحاظ آماری قابل صرف‌نظر کردن خواهد بود.
به تعبیر روش‌‌شناختی، قاعده‌مندی‌های عمومی که خواهان ۹۵ درصد اطمینان هستند، می‌توانند از مطالعه ماده صرف‌نظر کنند؟!
واقعاً؟!
یعنی واقعاً، عنصر مادی زندگی ما تا این اندازه ناچیز است؟ پس، «علت گرایش به مادی‌گری» چیست؟

این تنها اشاره‌ای است؛ اشاره به این‌که جهان بیش از آن که از «ماده» ساخته شده باشد، از آرایش و نحوه قرار‌گیری ماده ساخته شده است.
این به معنای تقدم «زیبایی‌شناسی» بر «ماده‌شناسی» در کوشش‌های ما برای شناخت جهان است. این، همان دغدغه معنویت‌گرایی مرسوم شرقی است؛ این‌که دنیا بیش از آن که از ماده ساخته شده باشد، از زیبایی و معنویت ساخته شده است.

تقدم «زیبایی‌شناسی» بر «ماده‌شناسی» همان دغدغه معنویت‌گرایی مرسوم شرقی است..

در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن، اصرار مرموزی به خلق زیبا و متوازن همه چیز وجود دارد.
اگر می‌خواهیم جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم به نحو مطمئنی بشناسیم، باید به این عنصر مرموز و معنوی و زیبایی‌شناختی تمرکز کنیم.

تا زمانی که علم مدرن بدهی خود را به معنویت نپردازد، از پس، شناخت دنیا به نحوی که عمیقاً خوشبختی را موجب شود، بر نخواهد آمد.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، علم مدرن، معنویت، تقدم زیبایی‌شناسی بر هستی‌شناسی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/03/25/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%a8%d8%af%d9%87%db%8c-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d9%85%d8%af%d8%b1%d9%86/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در جمعه, 05 فروردین 1401 ساعت 16:24

▀▄█▌ تصویرنوشت: دنیا وایسا.. من می‌خوام پیاده شم...

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


اصلی‌ترین سمبل انقلاب صنعتی در دنیای
مدرن، ماشینی است که پیستون‌هایش،
بی‌خستگی و ملال، مدام می‌روند و برمی‌گردند
و بدین‌ترتیب، چرخ‌ها را بی‌توقف
به حرکت در می‌آورند...

░▒▓
Roger Gastman (2021), “Rolling Like Thunder”.
░▒▓

در عین افزایش بی‌سابقه کارآیی، تبدیل زندگی
به روندی گذرا، یکنواخت، فرار، نامشروط و
ثابت و تکراری، سردی و بی‌روحی را حاکم کرده
است ؛ قهرمان این زندگی، شخص عادی و
معمولی است. این قهرمان، نه گذشته‌ای دارد
و نه آتیه‌ای ؛ از تولید و مصرف انبوه که مدام
با فقدان و مرگ تهدید می‌گردد، خسته است!
به جان آمده است...


شاید، این سردی و بی‌روحی قابل تحمل بود،
اگر، به آتیه انقلاب صنعتی اعتمادی داشت ؛
شوربختانه، مدرنیت، به همان میزان که قهرمان
معمولی خود را از ریل تاریخی‌اش خارج نموده،
طبیعت و اشیاء را نیز از مسیر تعادل
تاریخی‌شان به در کرده است.


مأمن و پناهگاهی برای گریز از شرارت‌های
دنیای اجتماعی خشك و خشن، متصور نیست.


پسامدرنیسم در نیمه پسین سده بیستم،
نمود بحرانی در وجه پراكنده، تجزیه‌شونده،
زودگذر، آشفته و بی‌نظم مدرنیت بود،
اما اصولاً تحول چندان مهمی به بار نیاورد،
چون گریزگاهی در آن نمودار نمی‌شد.


باید در اصل این دنیای صنعتی،
بهره‌وری فارغ از معنویت تجدیدنظر کرد ؛...
غیر از این، گریزگاهی نیست. ...

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، مدرنیت، سیالیت، ارزش طمأنینه

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/03/16/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7-%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%b3%d8%a7-%d9%85%d9%86-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%85-%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b4%d9%85/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 26 اسفند 1400 ساعت 10:58

▀▄█▌ تصویرنوشت: بدون جانبداری ارزشی! تنها یک ”وانمود“...

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    دانشمندان مدرن، همواره نمایی از عدم جانبداری ارزشی را وانمود کرده‌اند، ولی همواره ارزش‌هایی همچون کارایی، برابری چپ، یا آزادی راست را به نحو اعلام و مدلل نشده، نصب‌العین قرار داده‌اند. عدم جانبداری ارزشی، تنها یا «وانمود» بوده است... همین...
▬    زمانی، تنها علمی که به عمل در می‌آمد، پزشکی بود، و از آن زمان، طبیبان، سوگند بقراطی یاد می‌کردند تا علم خود را در مسیر غیراخلاقی عملی نکنند.
▬    از آن زمان تا کنون، بخش مهمی از دانش پزشکی به اخلاق پزشکی مصروف شده است، تا اطمینان حاصل گردد که پزشکان، دانش اخلاقی لازم را برای انجام تصمیم‌های حساس خویش خواهند داشت.
▬    ولی امروزه، همه دانشمندان، علم خود را به عمل درمی‌آورند، بدون آن که سوگندی یاد کنند و دانش اخلاقی لازم را فراگیرند.

░▒▓
Maria Awes, Michelle Lappin, Will Yates, Raul Cadena, Ben Krueger, “Nostradamus: 21st Century Prophecies Revealed”, 2015.
░▒▓

▬    علم در جریان جنگ جهانی دوم، دچار چالش‌های اخلاقی گسترده شد، و دانشمندان، بسیار کارهایی را مرتکب شدند که نباید انجام می‌داند، و ریشه آن برمی‌گشت به این که در ساختار دانش، آموزش و تزکیه مهارت‌های اخلاقی، پیش‌بینی نشده بود...
▬    طیف وسیعی از دانشمندان، از فیزیک‌دانان گرفته تا دانشمندان علوم انسانی و طراحان برنامه‌های توسعه، آنچنان دچار خطاهای اخلاقی شده‌اند که پشته‌های کشتگان این خطاها از هر خطای تاریخی بشر فزونی گرفت.
▬    زمین، زیر پای مردم زمانه و خصوصاً دانشمندان در حال لرزش است، و علم باید تحولات عمیقی را بپذیرد.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، فراغت ارزشی/Nutrality، علوم انسانی، برنامه‌های توسعه

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/02/23/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%ac%d8%a7%d9%86%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d8%b4%db%8c-%d8%aa%d9%86%d9%87%d8%a7-%db%8c%da%a9-%d9%88/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 05 اسفند 1400 ساعت 01:11

▀▄█▌ تصویرنوشت: سندرم زوال امپراطوری روم

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    در اوج عظمت، زوال ناگهانی امپراطوری روم، برای همیشه یک معما بوده؛
▬    معمایی که منشأ پاسخ‌های عمیقی شده است.
▬    امپراطوری روم، حاوی زندگی مادی و حتی فرهنگ زندگی مادی پیشرفته‌ای بود،
▬    ولی،
▬    از فضایل اخلاقی و آداب، و از ایمان و عشق سرمدی، بهره چندانی نداشت.

░▒▓
Ben Barzman, Basilio Franchina, Philip Yordan, Anthony Mann, “The Fall of the Roman Empire”, 1964.
David Franzoni,     Ridley Scott, “Gladiator”, 2000.
░▒▓

▬    لااقل از زمانه آگوستین، فیلسوف رومی که از نزدیک شاهد آن زمانه بود، امپراطوری روم قربانی افراط در مادی‌گرایی شد
▬    دنیاطلبی، صلح و همسازی مردم را به باد داد.
▬    به این ترتیب، فروپاشی امپراطوری روم، بدون تهاجم بیرونی، بلکه با نبردهای داخلی به وقوع پیوست.

▬    علاوه بر دنیاطلبی مفرط،
▬    دلیل دیگر سقوط امپراطوری روم از نظر آگوستین، عقل‌گرایی بدون ایمان بود.
▬    آگوستین باور داشت که فیلسوفان رومی و یونانی، برخی آموزه‌های خوب را برای رومیان داشتند، ولی تا جوانان در عمق این آموزه‌ها قانع می‌شدند، پیر و در جرایم عمده زندگی غرقه شده بودند.
▬    و بدین ترتیب، کژکرداری جوانان، جامعه رومی را به افلیج کشاند.

▬    راه حل همه این‌ها از نظر آگوستین، ایمان دینی بود.
▬    ایمان دینی، جوانان را در جوانی و برومندی، وظیفه‌شناس نگاه می‌دارد
▬    و فرصت می‌دهد تا رفته رفته فلسفۀ وظایف و نیکوکاری را درک کنند.

▬    فرزانگان دینی، ایمان جوانان را با جذبه معنوی برمی‌انگیزند،
▬    و جوانان با در پیش گرفتن یک زندگی پاک، فرصت می‌یابند تا تأملات عمیقی در مورد خیر و شر داشته باشند.
▬    لااقل برای پیشگیری از سندرم سقوط امپراطوری روم، به ایمان و فضای اجتماعی مؤمنانه احتیاج مبرم داریم.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، سندرم زوال امپراطوری روم، سن آگوستین، فلسفه عشق.

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/02/19/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%b3%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%85-%d8%b2%d9%88%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d9%85%d9%be%d8%b1%d8%a7%d8%b7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%b1%d9%88%d9%85/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 05 اسفند 1400 ساعت 01:12

▀▄█▌ تصویرنوشت: سنجش مجدد جنبش «دروغ ممنوع»...

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    ماجرا از این قرار است: آقای آخوندی، مدیر ستاد انتخاباتی آقای موسوی، و طراح شعار «دروغ ممنوع»، خود مرتکب دروغ بزرگ مسکن مهر بود؛ جای انکار نیست؛ او به میلیون‌ها نفر دروغ گفت. اصرار خستگی‌ناپذیری هست تا عیان گردد که اصلاح‌طلبان شعار «دروغ ممنوع»، همان طور که در فیلم سمبلیک «جدایی نادر از سیمین» افشا شد، دروغ‌گویان اصلی این کشور بودند و قعرنشینانی همچون حجت و راضیه که از جانب جماعت شیک و پیک اصلاح‌طلب به دروغ‌گویی متهم می‌شدند، نهایتاً به جبر تاریخ تبرئه خواهند شد. این، معجزه خداوندی است که زمام زمان و تاریخ را به دست دارد، و مستضعفین حق‌مدار را اعتلا می‌بخشد، و نهایتاً به آقای اصلاح‌طلبان گوشزد می‌کند که حجت و راضیه آهنگرزاده به مراتب راستگوتر از نادر و سیمین شیک و پیک و اصلاح‌طلب هستند. همین...
▬    یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ سرمقاله روزنامه رسالت

░▒▓
اصغر فرهادی، «جدایی نادر از سیمین»، ۱۳۸۸.
░▒▓



░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، جدایی نادر از سیمین، جنبش دروغ ممنوع سبز، فتنه ۱۳۸۸


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/01/22/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b3%d9%86%d8%ac%d8%b4-%d9%85%d8%ac%d8%af%d8%af-%d8%ac%d9%86%d8%a8%d8%b4-%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%ba/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 10 فروردین 1401 ساعت 14:16

صفحه 2 از 5