دکتر حامد حاجیحیدری
░▒▓ اهميتعلوماجتماعي
← پويايي حاصل از طرح مسائل تازه: آمار انتشار كتاب در علوم اجتماعي در مقايسه با ساير علوم (مطابق با آمار سال 1389 خانه کتاب):
موضوع/جمع/ترجمه/تآليف/شهرستان/تهران/چاپ اول/تجديد چاپ
کلیات/2,251 /495/1,756/339/1,912/1,160 /1,091
فلسفه/2,822 /1,404 /1,418 /513 /2,309 /1,292 /1,530
دين/11,342 /1,727 /9,615 /6,061 /5,281 /5,482 /5,860
علوم اجتماعي/8,255 /1,334 /6,921 /1,128 /7,127 /4,043 /4,212
زبان/4,160 /263 /3,897 /747 /3,413 /1,728 /2,432
مجموعه علوم طبيعي و رياضيات/6,302 /892 /5,410 /716 /5,586 /2,342 /3,960
مجموعه علوم عملي-فنی/10,870 /3,009 /7,861 /2,123 /8,747 /6,485 /4,385
هنر/2,725 /885 /1,840 /396 /2,329 /1,462 /1,263
ادبيات/12,345 /2,723 /9,622 /2,659 /9,686 /6,843 /5,502
تاريخ و جغرافي/3,534 /443 /3,091 /836 /2,698 /1,954 /1,580
جمع بندي/64,606 /13,175 /51,431 /15,518 /49,088 /32,791 /31,815
← موضوعات علوم اجتماعي گشوده و مفتوح ماندهاند، و مباحث آن به لحاظ عمق، بسيار جاي كار دارد؛ “علوماجتماعي، علوم بينيوتن هستند”.
░▒▓ دورۀمبانيجامعهشناسي
← اين دورۀ «مباني جامعهشناسي»(برای دانشجویان انسانشناسی) در دانشكدۀ علوم اجتماعي دانشگاه تهران، به منظور ايجاد درك كلي از جامعه، واقعيت اجتماعي، نهادهاي اجتماعي، آينده زندگي اجتماعي، و مفاهيم مهم جامعهشناسي تدارك ديده شده است.
← ما در اين دوره سه هدف را دنبال ميكنيم:
← مهمترين منظور، علاقمندسازي دانشجويان به جامعهشناسي است تا انرژي لازم را براي تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصيل به دست آورند. دو هدف ديگر حول اين هدف پيگيري ميشوند؛
← هدف دوم به دست دادن تصويري از اركان زندگي اجتماعي در شرايط امروز جهان و ايران است؛
← و منظور سوم، آشنا كردن دانشجويان با مفاهيم اساسي مهم جامعهشناسي خواهد بود.
← تفهيم مطالب به دانشجويان، به شيوههاي ارائه مطالب و زمينههاي اصلي/ بحث كلاسي/ مطالعات دانشجو/ ارزيابي مطالعات دانشجويان/ و مشورت با استاد صورت ميگيرد.
░▒▓ برنامهدوره
← طرح مبحث جامعه/اعلام برنامۀ ترم/معرفي منابع
← طرح مبحث جامعهشناسي و فهم بايسته از جامعه
← مقدمهايبرجمعآورياطلاعاتوتهيهگزارشهايدانشگاهيفصل 20
← نهادهاي اجتماعي عمده
1. نهاد خانوادهفصل 7
2. نهاد آموزش و پرورشفصل 16
3. نهاد دينفصل 17
4. نهاد رسانههاي تودهایفصل 15
5. نهاد كار و زندگي اقتصاديفصل 13
6. نهاد سياستفصل 14
░▒▓ منبعاصلي
← آنتوني گيدنز و كارن بردسال (1386)، جامعهشناسي، ترجمه حسن چاووشيان، تهران: نشر ني، فصول 7 و 1713(نهادهاي اجتماعي عمده)، 20.
░▒▓ منبعجنبی
← جوئل شارون(1379)، ده پرسش از ديدگاه جامعهشناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني (با 3+ نمره فوقالعاده).
░▒▓ فعاليتهايكلاس/پسازكلاس
← مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم براي درك منبع اصلي ضروري خواهد بود.
← سؤالات، نكات و ساير ملاحظات خود را در تالار گفتگوي اينترنتي درس به اشتراك بگذاريد. مطالب وبلاگ را دنبال كنيد.
← گزارشهاي زير را در مواقع تعيين شده، تايپ شده تحويل دهيد:
← گزارش مقدماتي(0.5 نمره): تأمل در باب موضوع اوليه(حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)؛
← گزارش 1(0.5 نمره): چكيده فصل 20 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 2(0.5 نمره): چكيده فصل 7 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 3(0.5 نمره): چكيده فصل 16 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 5(0.5 نمره): چكيده فصل 17 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 4(0.5 نمره): چكيده فصل 15 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 6(0.5 نمره): چكيده فصل 14 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 7(0.5 نمره): چكيده فصل 13 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش فوقالعاده(تا 3+ نمره): مرور انتقادی كتاب جوئل شارون(1379)، ده پرسش از ديدگاه جامعهشناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني.
شامل: چکیده(100 کلمه)+کلیدواژگان(10 تا 15 کلمه)+ مرور کتاب(15 صفحه= 5250 كلمه)+نقد و جمعبندی(اقلاً 5 صفحه=1750كلمه)+فهرست منابع.
░▒▓ خطمشيارزيابيپاياندوره
← امتحان پايان دوره بر مبناي (1)فصول 7، 1713، و 20 از كتاب آنتوني گيدنز و كارن بردسال، همچنين (2)مباحث كلاس برگزار خواهد شد (16 نمره).
░▒▓ مراجعهجهترفعاشكال
← hajiheidari@PhiloSociology®.ir
← تالار گفتگوي اينترنتي: PhiloSociology®.ir
← روزهاي شنبه، دوشنبه و چهارشنبه(ساعت 15:30 تا 16:30).
░▒▓ سايرمنابعپيشنهاديبرايمطالعۀافزوندرزمينۀمبانيجامعهشناسي
← بروس كوئن(1372)، مباني جامعهشناسي، ترجمه دكتر غلامعباس توسلي و رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت؛
← جوئل شارون(1379)، ده پرسش از ديدگاه جامعهشناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني؛
← پيتر كيويستو(1378)، انديشههاي بنيادي در جامعهشناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني؛
← پيتر ورسلي(1373)، جامعهشناسي مدرن، ترجمه حسن پويان، تهران: چاپخش.
░▒▓ مراجعتحقيق
░▒▓ دائرهالمعارفهايعمومي
← لوح فشرده لغتنامه دهخدا، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
← لوح فشرده دائرهالمعارف بريتانيكا(Encyclopædia Britannica Ultimate Reference Suite)
← لوح فشرده دائرهالمعارف انكارتا(Microsoft Encarta. Microsoft Corporation)
░▒▓ دائرهالمعارفهايجامعهشناسي
← حميد عضدانلو(1386)، آشنايي با مفاهيم اساسي جامعهشناسي، تهران: نشر ني؛
← مايكل پين(1382)، فرهنگ انديشه انتقادي، ترجمه پيام يزدانجو، تهران: نشر مركز؛
← اندرو ادگار و پيتر سيجويك(1387)، مفاهيم بنيادي نظريه فرهنگي، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوي، تهران: آگه؛
← فيليپ وينر(1385)، فرهنگ انديشههاي سياسي، ترجمه خشايار ديهيمي، تهران: نشر ني؛
← جان فيسك و ديگران(1385)، مفاهيم كليدي ارتباطات، ترجمه ميرحسين رئيسزاده، تهران: فصل نو؛
← ايرنا ريما مكاريك(1384)، دانشنامۀ نظريههاي ادبي معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوي، تهران: آگه.
░▒▓ واژهنامهجامعهشناسي
← سيدمرتضي نوربخش گلپايگاني(1380)، واژگان علوم اجتماعي (انگليسيفارسي، فارسيانگليسي)، تهران: مؤسسه انتشارات بهينه.
░▒▓ كتابخانههايبرگزيده
← كتابخانه دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران؛
← كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران؛
← كتابخانه و مركز اسناد معاونت برنامهريزي راهبردي رياست جمهوري.
░▒▓ كتابفروشيهايبرگزيده
← انتشارات آگاه، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، روبروي سازمان مركزي دانشگاه تهران؛
← انتشارات خوارزمي، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، روبروي در اصلي دانشگاه تهران؛
← انتشارات مولا، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، تقاطع وصال.
← انتشارات حكمت، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، تقاطع وصال؛
← انتشارات اختران، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، خيابان ارديبهشت، نبش بازارچه كتاب؛
░▒▓ نشرياتادواريبرگزيده
← فصلنامه ارغنون.
← ماهنامه اطلاعات سياسياقتصادي، مؤسسه اطلاعات.
← فصلنامه رسانه، مركز مطالعات و تحقيقات رسانهها.
← فصنامه اقتصاد سياسي، دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
░▒▓ «توصیه»هایی...فقط«توصیه»هاییبرایتدارکمهارتهایعمومیوپیشنیازها
← مهارتهاي اخلاقي و پرهیزگاری
← مهارتهاي عمومي تحقيق
← مهارتهاي كتابخواني
← مهارت در درک و ترجمه
← مهارتهاي برنامهريزي
← مهارتهاي تفهيم مطلب
← مهارتهاي رابطه صحيح با آموزگار و محیط درسی
← مهارتهاي گفت و شنود(گفت+”شنود“) و همفكري
← مهارتهاي همكاري جمعي
← مهارت سنجش پیشرفت: پیشرفت خود را ثبت کنید(رزومه کاملی تهیه کنید)
← مهارت بهرهبرداری از رایانه
← سختافزار:
← نيازي به رايانههاي با توان پردازش بالاي اطلاعات نداريد!
← ولی، توان بالاي ذخيره اطلاعات شما را آسودهتر خواهد كرد.
← به پيشرفتهاي كيبورد و موس حساس باشيد!
← چاپگر ليزري
← ترجیحاً اسكنر
← ترجیحاً دوربین عکسبرداری
← ترجیحاً دوربين فيلمبرداري
← نرمافزار
← Office Enterprize 2010
← Adobe CS5
← SPSS 17 or PASW 18.0.2
← دائرهالمعارفهاي چندرسانههاي موجود در بازار
← يك كليپ گلري ساده
← يك تمپليت گلري ساده
← به پيشرفتهاي نرمافزاري در حيطه فعاليت خود حساس باشيد.
سلام استاد؛مي خواستم ببينم براي امتحان مطالب داخل چارچوب گيدنز هم مي اد؟
---------------
سلام. حتماً