دکترحامدحاجیحیدری/ الهامنصرتی
گزارش رساله پایاننامه/رتبه اول تحقیقات علوم انسانی تهران/جشنواره محقق حلی 1390
----------------------------------------
إِنَّ الْمُنافِقِينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَي الصَّلاةِ قامُوا كُسالي يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلِيلاً مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلي هؤُلاءِ وَ لا إِلي هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلاً
نساء/3-142
----------------------------------------
← منافق، كسي است كه در ظاهر احكام ديني را به جاي ميآورد، امّا انگيزههاي او الهي نيست. نماز ميخواند، امّا از روي رياكاري، كسالت و غفلت. او گمان ميكند با اين روش خدا را فريب ميدهد، در حالي كه نميداند خودش را فريب داده و خداوند به درون او آگاه است و جزاي فريبكاري او را ميدهد.
← برخي مضامين مرتبط با منافقان در اين آيه چنيناند:
← فريبكاري، بي نشاطي در نماز، رياكاري و غفلت از ياد خدا، از نشانههاي نفاق است. ”إِنَّ الْمُنافِقِينَ يُخادِعُونَ”، ”يُراؤُنَ”، ”لا يَذْكُرُونَ”
← منافقان بدانند كه با خدا طرفند. ”وَ هُوَ خادِعُهُمْ”
← كيفر خدا متناسب با عمل است. ”يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ”
← نماز منافقان نه روحيّه دارد، نه انگيزه، نه مقدار. ”كُسالي”، ”يُراؤُنَ”، ”قَلِيلاً”
← منافقان، استقلال فكر و عقيده ندارند به هر حركتي ميچرخند، به ديگران وابسته و بيهدف سرگردانند؛ ”مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ”.
← پذيرش ولايت كفّار با ايمان سازگار نيست. يك دل، دو دوستي برنميدارد.
← تولّي و تبرّي، دوستي با مؤمنان و دوري از كافران، لازمهي ايمان است.
← جايگاه منافقان در دوزخ از كفّار بدتر است؛ ”فِي الدَّرْكِ الاسْفَلِ”.
← در قيامت، راهي براي نجات منافقان نيست؛ ”لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيراً”.
░▒▓ و اکنون، جمعبندی پانزده خصلت منافقان در مصحف شریف:
• بهرهي 79. ضعف انگيزه الهي در اجراي احكام ديني و طرح انگيزههاي ديگر، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 80. كسالت و غفلت در مورد حقايق وظايف، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 81. گسترش و ترويج فريبكاري، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 82. بينشاطي در نماز، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 83. نداشتن استقلال فكر و عقيده و وابستگي به ديگران، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 84. بيهدفي در امور و زندگي، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 85. اتخاذ تصميمات فوري و عجولانه، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 86. نداشتن قاطعيت در مواضع اعتقادي و بينش فكري، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 87. كافران را به جاي مؤمنان دوست و سرپرست گرفتن، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 88. خصومت با مؤمنان و دوستي با كافران، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 89. سلطه كفار بر مسلمانان، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 90. ذلتپذيري مسلمانان، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 91. افشاگري و بيان عيوب مردم، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 92. شرايطي كه در آن مظلوم نتواند با آزادي كامل عليه ظالم فرياد بزند، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 93. عدم دفاع از مظلوم، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
← تا کنون، نود و سه رهنمود از مصحف شریف آموختیم. نود و دو رهنمود دیگر باقیست. تا پایان ساخت این الگو برای فهم عوامل بیدینی با ما همراه باشید...
مآخذ:...
هوالعلیم