برداشت آزاد از tahoordanesh؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ تولد، زندگی و تحصیل
☱ ادموند گوستاو آلبرشت هوسرل (۱۹۳۸-۱۸۵۹) در پروزنیتس موراویا (واقع در امپراطوری اتریش؛ مجارستان و چکاسلواکی سابق) متولد شد. وقتی تحصیلات دانشگاهی خود را شروع کرد علاقه زیادی به ریاضیات و علوم طبیعی پیدا کرد. نخست در سال ۱۸۷۶ به لایپزیگ رفت و در آن جا در کلاس درس ویلهلم وونت (۱۹۲۰-۱۸۲۳) ، بنیان گذار روان شناسی تجربی حاضر شد، هر چند وونت تأثیر خاصی بر او نگذاشت. بعد از دو سال به برلین رفت تا عمدتاً به تحصیل ریاضیات بپردازد. سپس، به وین رفت و در آنجا رساله دکترایش را درباره مسألهای ریاضی نوشت و در سال ۱۸۸۳ دکترای خود را اخذ کرد.
☱ پس از آن مدتی کوتاه به عنوان استادیار در دانشگاه برلین به تدریس ریاضی پرداخت و در سال ۱۸۸۴ به وین مراجعت کرد و در آن جا به جمع شاگردان فرانتس برنتانو (۱۹۱۷-۱۸۳۹) پیوست و از (۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶) پیش برنتانو فلسفه خواند. در این دوران برای تعمیق بیشتر در ریاضیات به فلسفه متمایل شد و زیر نظر شاگرد برنتانو، کارل شتومپف (۱۹۱۷-۱۸۳۸) رساله دکترای دیگری با عنوان فلسفه علم حساب گذراند. روابط هوسرل و شتومپف صمیمانه بود و در واقع، به پاس قدردانی از محبتهای شتومپف بود که هوسرل کتاب پرآوازه خود به نام «پژوهشهای منطقی» را در سال ۱۹۰۰ به وی اعطا نمود. در دوره زندگی در وین شاگرد دو ریاضی دان معروف بود؛ کارل وایرشتراس (۱۸۹۷-۱۸۱۵) و لئوپلد کرونکر (۱۸۹۱-۱۸۲۳).
░▒▓ هوسرل و فرانتس برنتانو
☱ فرانتس برنتانو کشیشی کاتولیک و استاد دانشگاه ورتسبورگ بود و به سبب رسالهای که در مخالفت با عصمت پاپ در ۱۸۶۹ نوشت - که در شورای یکم واتیکان به تصویب رسیده بود - روابطش با کلیسا تیره و تار شد و از مقام استادی (مقامی که به عنوان کشیش بر آن منصوب شده بود) استعفا داد و کلیسا را ترک کرد.
☱ برنتانو از جهات زیادی بر هوسرل اثر گذاشت و به خاطر وی بود که هوسرل فلسفه را به عنوان کار اصلیاش در زندگی انتخاب کرد و حتی باید گفت که تعلیمات و آموزشهای برنتانو بود که ذهن هوسرل را برای فلسفه پدیدار شناختی بارور ساخت. از آن جایی که عقاید فلسفی برنتانو شالوده این فلسفه جدید است وی پیشتاز نهضت پدیدار شناختی هم شناخته میشود. هوسرل خود نیز همواره میگفت که برنتانو «تنها معلم فلسفه او» بود و خود را مرهون او میدانست. هوسرل از نظر شخصیت نیز شدیداً تحت تأثیر برنتانو واقع شد و به همین لحاظ فکر میکرد که او هم مانند استادش در زندگی رسالتی دارد که باید آن را به انجام برساند. رسالت او طلب و تکاپو برای دستیابی به بنیادی تزلزلناپذیر برای یاد میکرد. آخرالامر این دو نفر به خاطر این که برنتانو شدیداً با برخی نظریات هوسرل مخالف بود، به شیوهای هوشمندانه از هم جدا شدند. هر چند که دوستیشان همچنان محفوظ ماند. آخرین ملاقات آنان در سال ۱۹۰۷ در فلورانس و در زمانی صورت گرفت که برنتانو ۶۹ سال از عمرش میگذشت و بینایی خود را از دست داده بود.
░▒▓ فعالیت دانشگاهی
☱ هوسرل بعد از اتمام تحصیلات، فعالیت دانشگاهیاش را در دانشگاه هاله آغاز نمود. وی به مدت ۱۴ سال در آن دانشگاه تدریس کرد. در سال ۱۹۰۱ با سمت دانشیاری به دانشگاه گوتینگن رفت و تا سال ۱۹۱۶ یعنی به مدت ۱۵ سال در آن جا ساکن شد. هوسرل در میان دانشجویان این دانشگاه گروه خاصی را برای بحث درباره پدیدارشناسی گرد هم آورد. در سال ۱۹۱۶ در دانشگاه فرایبورگ به استادی انتخاب شد و تا زمان بازنشستگیاش در سال ۱۹۲۹ در این سمت باقی ماند. وی در طول این مدت و نیز پس از بازنشستگیاش سخنرانیهایی را در دانشگاههای مختلف در لندن، پراگ، وین و پاریس در مورد پدیدارشناسی ایراد کرد. مارتین هایدگر، فیلسوف معروف از همکاران هوسرل در دانشگاه فرایبورگ بود که بعدها به توصیه هوسرل - جانشین وی در این دانشگاه شد. هوسرل در سال ۱۹۳۸، در سن ۷۹ سالگی در فرایبورگ در گذشت.
░▒▓ آثار
☱ فهرست کاملی از آثار هوسرل در دست نمیباشد چون هنوز بسیاری از آنها به چاپ نرسیدهاند. بیش از ۷۰۰۰ صفحه از نوشتههای هوسرل تاکنون، به آلمانی منتشر شده است و حدود ۴۰۰۰۰ صفحه از آنها به صورت دست نویس باقی مانده است که همگی در دانشگاه لوون بلژیک در کمال مراقبت جمع آوری و ضبط شده است و به تدریج بعضی از آنها منتشر شده و میشود. آثار منتشر نشده ای که بعد از فوت هوسرل باقی ماند، شاگردش R. P. Van Breda برای این که آثار استاد از تلف شدن به دست نازیهای آلمان مصون بماند، مخفیانه کتابها و دست نوشتههای استاد را از فرایبورگ به لوون بلژیک منتقل ساخت و در آرشیو هوسرل محفوظ داشت و به طبع و نشر آثار کامل وی با عنوان، (Husserliana Nijhoff, La Haye) همت گماشت.
☱ آثاری که از هوسرل تاکنون، به انگلیسی ترجمه شدهاند به شرح زیر است:
☱ ۱. فلسفه علم حساب Philosophy of Arithmetic
☱ ۲. پژوهشهای منطقی Logical Investigations
☱ ۳. منطق صوری و استعلایی Formal andTranscedental Logic
☱ ۴. فلسفه همچون علم مستحکم Philosophyas Rigorous Science
☱ ۵. خطابههای پاریسی The Paris Lectures
☱ ۶. تجربه و حکم Experience and Judgement
☱ ۷. شهودهای دکارتی Cartesian Meditations
☱ ۸. پدیدارشناسی و انسانشناسی Phenomenology and Anthropology
☱ ۹. پدیدارشناسی آگاهی زمانی در درون The Phenomenology of Internal time - Consciousness
☱ ۱۰. ایده پدیدارشناسی The Idea of Phenomenology
☱ ۱۱. پدیدارشناسی و اصول امر علمی Phenomenology and Foundation of The Science
☱ ۱۲. بحران علوم اروپایی و فلسفه استعلایی The crisis of European Sciences andTranscendental Philosophy
☱ ۱۳. ایدههای راهگشا به سوی یک پدیدارشناسی محض و به فلسفهای پدیدار شناختی Ideas Pertaining to a pure phenomenology and to a Phenomenological philosophy
مآخذ:...
هو العلیم