فارس
▬ دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت پیشین، و سخنگوی جبهه پایداری ایران اسلامی، در جریان ارائه یک تحلیل درخشان از شرایط سیاسی موجود، مآلاً حضور خود در انتخابات آینده را پذیرفت:
░▒▓ به عنوان اولین سؤال، نظرتان را درباره برکناری خانم دستجردی بفرمایید. اتفاقی که به شدت فضای سیاسی کشور را ملتهب و، حتی، مسأله از حد نصاب افتادن کابینه را مطرح کرد.
▬ تغییر وزیر در ماههای پایانی دولت، به صورت بالقوه میتواند آسیبهای فراوانی را در هر سیستمی ایجاد کند، بخصوص نظام سلامت که از سویی در آستانه انجام برخی فعالیتهای مهم بود؛ مثل طرح پزشک خانواده و از سوی دیگر، هم با برخی آسیبهای جدی مثل بحث تأمین دارو روبه رو بود.
▬ بنا بر این، در واقع، این اقدام را کار مناسبی ارزیابی نمیکنم منتها باید توجه داشته باشیم که این اتفاقی است که افتاده.
▬ ما در برابر این اتفاق ممکن است اقدامات مختلفی انجام دهیم؛ انکار که نمیتوانیم بکنیم، بالاخره، اقدامی است که صورت گرفته، از طرف دیگر، اگر ما بخواهیم همین فرصت باقیمانده از دولت را هم به خردهگیری و ایجاد چالش سپری کنیم کسانی که از این ماجرا ضرر میبینند مردم خواهند بود.
▬ لذا ما ضمن اینکه این اقدام را مناسب نمیدانیم، اما، فکر میکنیم که در حال حاضر باید کمک کنیم که نظام سلامت از این برهه که البته، برهه سختی هم هست به سلامت و قوت بگذرد.
▬ به همین دلیل، از تلاشهای دستجردی و زحمات ایشان تقدیر و تشکر میکنیم، و وظیفه خودمان میدانیم که در هر امری که از ما کمک بخواهند و برای ما هم مقدور باشد، کمک کنیم تا سرپرست فعلی وزارت بهداشت به اهداف خود در زمینه سر و سامان دادن به فعالیتهای انجام نشده یا در شرف انجام وزارتخانه برسند.
░▒▓ یکی از برنامههایی که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و در حیطه وظایف وزارت بهداشت هم برنامهریزی شد موضوع تهدید نسل و برنامهریزی برای افزایش جمعیت در آینده است. تصور نمیکنید که تغییر در وزارت بهداشت در این شرایط این برنامه را تحتالشعاع قرار خواهد داد؟
▬ موضوع افزایش جمعیت و تغییر الگوی رفتاری در زمینه فرزندآوری یک موضوع بین بخشی است، ما در این زمینه تحقیقاتی را در مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت در شیراز انجام دادیم.
▬ این تحقیقات نشان میدهد که عوامل متعددی در فقدان انگیزه فرزندآوری بویژه در نسل جوان بخصوص در کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند موثر است، برخی از این عوامل به مسائل فرهنگی بستگی دارد، برخی به عوامل اجتماعی، برخی هم به عوامل اقتصادی.
▬ رویکرد ما به تغییر رویکرد فرزندآوری باید با توجه به عوامل متعددی که در این خصوص مداخله دارند یک رویکرد همه جانبه و عمیق باشد.
▬ این نوع تغییر نگرش و به تبع آن تغییر رفتار در عرصه فرزندآوری یک فرایندی است که به مرور زمان رخ داده و ابعاد مختلفی دارد پس، نگاه تک بعدی به آن باعث میشود که نه تنها این روند اصلاح نشود، بلکه، حتی، بدتر از وضعیت کنونی شود.
▬ به عنوان مثال، یکی از معضلاتی که در تحقیق مشخص شده این است که خانوادهها در زمانی که شکل میگیرند علاوه بر اینکه زن و مرد هنوز خود را در جایگاه پدر و مادری نمییابند، بلکه خودشان را وابسته هم میبینند.
▬ و همین وابستگی باعث میشود که نگاه این افراد به فرزندآوری در واقع، با آسیبهایی روبرو شود، برخی از این وابستگیها ناشی از وابستگی اقتصادی است و برخی از این وابستگیها هم مربوط میشود به اینکه پدر و مادرهای آینده برای نقش پدر و مادری تربیت نشدهاند.
▬ بنا بر این، معضلات اقتصادی در بخشی از اقشار موثر است و ترس از فرایند زایمان و دردناک پنداشتن این موضوع در بخشهای دیگری از اقشار نقش دارد.
▬ اگر نگاه جامعی به این مسأله وجود نداشته باشد باعث میشود که اتفاق مهمی در این عرصه رخ ندهد. باید ابعاد این مسأله به خوبی شکافته شود و از این جنس تحقیقات که ما در مرکز تحقیقات شیراز انجام دادیم بیشتر صورت گیرد تا یک تصمیم صحیح و شدنی گرفته شود.
░▒▓ اولین سؤال در رابطه با مسائل سیاسی را با بحث فعالیتهای حزبی جبهه پایداری شروع کنیم؛ جبهه پایداری کارکرد حزبی دارد، چرا برخی اعضای این جبهه مخالف تحزب با تعریف شهید بهشتی و مقام معظم رهبری هستند؟
▬ ریشه این مسأله به تلقیای که از لفظ حزب وجود دارد بر میگردد، ما نمیخواهیم بحث الفاظ را مطرح کنیم بحث ما درباره کارکردها و سوابق است.
▬ همان طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی مهرماه سال ۱۳۹۰ خود در کرمانشاه مطرح کردند کارکرد حزبی در بیشتر مواقع به کارکرد حضور در مناصب قدرت تبدیل شده است.
▬ یعنی احزاب بخصوص در نظامهای مردمسالاری مثل کشور ما که بسیاری از اثرگذاریها با آرای مردم صورت میگیرد تشکیل میشوند تا تلاش کنند به هر نحو ممکن آرای مردم را به خود جلب و از این طریق در مناصب قدرت حضور پیدا کنند.
▬ این موضوع، با نگرش اصیل تشکل از دیدگاه اسلامی متفاوت است، وقتی که شهید بهشتی میفرماید: «حزب معبد است» یعنی، حزب را در عمل محل عبادت میداند؛ همچنین، این جمله یعنی، اینکه حزب جای قدرت طلبی و قبیلهگرایی نیست و هر کسی نباید به سوی منافع دوستان خود حرکت کند.
▬ حزب، به این منظور تشکیل نشده که افراد، خودشان یا نزدیکانشان به پستهایی برسند یا از این طریق اگر به پست هم نمیرسند به عنوان یک اهرم فشار برای کسب یا حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی اقدام کنند.
▬ حزب، در دیدگاه اسلامی، فراتر از این تعابیر است، به همین دلیل چون این واژه مشترک لفظی شده بهتر میبینیم که از عنوان تشکل یا جبهه و در واقع، از عناوینی متفاوت از حزب استفاده کنیم که نشان دهیم مبنای ما در این جمع شدن و حرکت اجتماعی، تصرف مناصب سیاسی نیست.
▬ بلکه مبنای ما ترویج گفتمان است، اگر هم به سوابق مراجعه کنید جبهه پایداری در اولین جلسه خود که در تاریخ ۶ مرداد سال ۹۰ تشکیل شد نکتهای داشت مبنی بر اینکه ما یک حرکت گفتمانی هستیم و مبنای ما در این حرکت گفتمانی ترویج اندیشه جمعی است که آن را اندیشه انقلاب اسلامی میدانیم و این اندیشه را هم از محضر علما و بزرگانی همچون آیت الله مصباح و آیت الله خوشوقت میآموزیم و آنها را ترجمان اندیشههای امام راحل و مقام معظم رهبری میدانیم؛ لذا، وظیفه خود را گسترش همین اندیشهها تعریف کردهایم.
▬ سایر اقدامات جبهه هم در واقع، به نوعی فرع بر این اصل صورت میگیرد. در حالی که در اندیشههای حزبی بر مبنای رایج آن، سایر اقدامات اصل هستند و گفتمانسازی را فرع میدانند. شاهدش هم همین انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.
▬ در آن زمان، ملاحظه میشد که اظهارنظرهای برخی دوستان مؤمن و حزب اللهی در تشکلها در واقع، صحبت بر سر کسب بیشترین کرسیهای مجلس بود و به همین دلیل صراحتاً مطرح میشد که اگر فضایی باشد که یک نفر اصلح است، ولی، رأی آوری وی اندک خواهد بود حمایتی از شخص مورد نظر صورت نخواهد گرفت.
▬ ولی ما وظیفه خود میدانستیم که از فردی که صالح است، اما، رأی آوری بیشتری دارد دفاع کنیم.
▬ در شرایطی که در تشکل دینی مؤمنانه باید اصلح به مردم معرفی شود؛ ولو اینکه مردم در ابتدای امر آن فرد را نشناسند باید تلاش کنیم که شناخت مردم نسبت به اصلح را بالاتر ببریم، از معیارها کوتاه نیاییم و برایمان شکست و پیروزی مهم نباشد. این صحنهای بود که به خوبی تفاوت نگاه حزبی رایج با نگاه تشکل دینی مؤمنانه را روشن کرد.
░▒▓ دقیقاً چطور نگاهی؟
▬ به نظرم بازخوانی تجربه انتخابات مجلس نهم و وقایعی که پس از آن رخ داد، میتواند تفاوت دو نگاه حرکتهای اجتماعی در جامعه اسلامی را به صورت کاملاً روشن مشخص کند.
▬ نگاهی که نهایتاً حزبی و نگاهی که گفتمانی است و اگر هم در عرصه قدرت حضور پیدا کرد آن را صرف گفتمان خواهد کرد.
░▒▓ شما انتقاداتی را به کارکرد احزاب وارد کردید درحالیکه در واقع، همان کارکرد برای جبهه پایداری هم تعریف شده، اما، اعضای این جبهه تلاش میکنند از این لفظ استفاده نکنند. یعنی، تنها رویکرد و نوع رفتار عوض شده، اما، کارکردها همچنان کارکرد حزبی است؟
▬ در حقیقت، این تأکید، نمادی از این است که نمیخواهیم مثل احزاب رایج رفتار کنیم.
▬ ممکن است هر گروه یا تشکلی هدف و کار ویژهای برای خود تعریف کرده باشد. تقدم و تأخر اصول و فروع دلیل نادرست بودن حرکت نیست.
▬ باز هم تأکید میکنم که ما نمیخواهیم مثل احزاب رایج رفتار کنیم. کارکرد جبهه پایداری، کارکرد یک حرکت اجتماعی در جبهه گفتمان انقلاب اسلامی است.
░▒▓ شما مبنای حرکت گفتمانی خود را ترویج اندیشه جمعی که البته، آن را هم از محضر بزرگانی همچون آیت الله مصباح دریافت میکنید عنوان کردید؛ مشخصاً آیتالله مصباح به صورت مکرر درباره خطر جریان انحرافی هشدار دادهاند؛ چرا بعضاً در اظهارنظرهای برخی از اعضای جبهه پایداری تغییر رویکرد دیده میشود؟ تا جایی که برخی از کسانی که سابق بر این در شورای مرکزی جبهه حضور داشتند نیز در اظهار نظرهایی گفتهاند: «موافق جریان انحرافی نیستم، بلکه معتقدم چند نفری هستند که مبانی و گفتمان آنها دچار انحراف شده است».
▬ جبهه پایداری، از ابتدای شکلگیری، چند بحث ایجابی داشت، و چند بحث به عنوان خط قرمز؛ مباحث ایجابی جبهه پایداری عقلانیت، معنویت و عدالت در پرتو ولایت بود که در این راستا تلاش میکند این موضوع را از رابطه مخلصانه با حق تعالی و رابطه ولایت مدارانه با مقام معظم رهبری کسب کند.
▬ در کنار این مباحث ایجابی، چند خط قرمز هم وجود دارد که یکی از این خطوط قرمز جریان فتنه است و کسانی که در این جریان سوء عملکرد مهمی از خود به جا گذاشتهاند و این سوء عملکرد نیز تلاش برای نابودی اساس انقلاب اسلامی بود.
▬ خط قرمز دوم جبهه پایداری هم با جریان انحرافی است؛ ما جریان انحرافی را یک خطر بالقوه برای انقلاب و نظام اسلامی میدانیم.
▬ خط قرمز و تمایز سوم هم کسانی هستند که در برابر این دو جریان به نوعی مماشات کرده و میکنند. آن قدر این موضوع برای ما مهم بوده که نتوانستیم با افرادی که در هر کدام از این مسائل آن طور که باید و شاید موضعگیری نکرده و، حتی، از همراهان ما هم بودند به وحدت رویه برسیم.
▬ جبهه نسبت به تأکید بر اصول خود پافشاری کرد و همین امر باعث شد که برخی افرادی که قبلاً با ما بودند ترجیح دادند که در کنار جبهه حضور نداشته باشند.
░▒▓ یعنی کسانی که از شما جدا شدهاند در موضعگیریهای خود مطابق با اصول رفتار نکردهاند؟
▬ این موضوع در مورد همه افرادی که در حال حاضر با ما همکاری ندارند صادق نیست؛ برخی افرادی که الآن همکار ما نیستند در واقع، به دلیل همراهی آنها با جریان فتنه یا جریان انحرافی نیست.
▬ برخی از آنها ترجیح دادهاند که در قالب حرکتهای دیگری همین اندیشه ترویج انقلاب اسلامی و مقابله با جریان فتنه و انحراف را دنبال کنند. بنا بر این، همه کسانی که امروز با ما نیستند شامل این قضیه و داستان نمیشوند.
░▒▓ مثل؟
▬ ترجیح میدهم کلی صحبت کنم و مصداقی را مطرح نکنم؛ حرفهای مصداقی معمولاً، نتیجه خوبی ندارد.
░▒▓ اما سؤال من مصداق مشخص داشت! مصداقی که درون جبهه پایداری قرار داشته است.
▬ من عرضم را تمام کنم اگر باز هم صلاح دانستید سؤالتان را دوباره بپرسید.
░▒▓ بفرمایید...
▬ در کنار این موضوع، یک اتفاق دیگری هم در حال وقوع است؛ آن هم اینکه یک عدهای به بهانه مقابله با یکی از این سه خط قرمز، یک یا دو خط دیگر را کمرنگ میکنند. مثلاً، ما نمیتوانیم بگوییم که ما با خطر جریان فتنه روبه رو نیستیم.
▬ نمیتوانیم ۹ دی سال ۸۸ را فراموش کنیم؛ نمیتوانیم از کسانی که مردم در ۹ دی ۸۸ از آنها اعلام انزجار کردهاند اعلام انزجار نکنیم. کما اینکه یکی از اتفاقات تلخی که امسال رخ داد این بود که در سومین سالگرد حماسه ۹ دی بعضیها درست برخلاف شعارهای ۹ دی سال ۸۸ موضعگیری کردند آن هم در مراسمی که به مناسبت ۹ دی ماه برگزار شده بود.
▬ ویژگی ۹ دی این بود که جریان رانت خوار اشرافیتگرایی که میرفت فضای انقلاب اسلامی و مردمسالاری دینی را تبدیل کند به یک فضای بستهای که مدیریت آن هم در واقع، یک الیگارشی بود را شکست و نشان داد که انقلاب اسلامی در مردمسالاری دینی جدی است.
▬ محور این مردمسالاری دینی ارتباط عمیق رهبری و مردم است، و هر کس که در برابر این مسأله بایستد از جانب مردم طرد خواهد شد. وقتی درست در سالگرد ۹ دی به بهانه خطر جریان انحرافی خطر جریان فتنه و ضعف کسانی که در مقابل، ه با فتنه کم گذاشتهاند را انکار کنیم این یک نوعی گفتمانسازی وارونه در جریان انقلاب اسلامی محسوب میشود.
░▒▓ کم رنگ کردن خطر جریان انحرافی با توجیهات مختلف چطور؟
▬ اگر کسی نسبت به جریان فتنه خطر جریان انحراف را کم رنگ کند دچار اشتباه بزرگی شده است. البته، قبلاً هم گفتهام که ما نباید برخی افراد کوچک که سعی میکنند خودشان را بزرگ جلوه دهند را به عنوان یک جریان تلقی کنیم. آنچه که ما از جریان انحرافی تلقی میکنیم این با بزرگ نمایی برخی افراد کوچک نباید اشتباه شود.
▬ گروهی که در دولت بویژه دولت دهم حاشیهسازی میکنند باید به میزان همان ظرفیت شناخته شوند؛ بزرگ نمایی این ظرفیت ممکن است باعث شود سایر خطرات مورد غفلت قرار گیرد.
▬ مدتی است که ادبیات رجانیوز نسبت به انتقاد از جریان انحرافی تغییر کرده و از میزان انتقادات کاهش یافته است؛ همچنین، دکتر الهام هم که جزو مؤسسین جبهه پایداری بوده مجدداً به تیم دولت بازگشته است. این برداشت را مطرح میکند که جبهه پایداری در حال بازگشت به حلقه اول آقای احمدینژاد است.
▬ به هر حال، برداشت ما این است که آنچه در فضای فعلی دولت جلوه دارد با آنچه که در سال ۸۴ بیان میشد تفاوتهایی پیدا کرده است و این تفاوتها هم متأسفانه رو به بالندگی نیست و به همین دلیل جبهه پایداری با نگرانی و با دقت وضعیت دولت را به عنوان یک وظیفه مورد بررسی قرار میدهد.
▬ در بعضی مواقع لازم دانستیم که از طریق کانالهایی که بوده تذکر بدهیم در عین حال، هم وظیفه خودمان میدانیم که نسبت به روند خدمت گذاری و امور اجرایی کشور در چارچوبی که رهبری معظم انقلاب معین کردهاند همکاری و حمایت داشته باشیم.
░▒▓ اما انتقادهایی هم به دولت وارد است...
▬ ما نسبت به برخی آسیبها که متأسفانه روند فزایندهای هم دارد نگرانیهای جدی داریم و امیدواریم این نگرانیها با اصلاح برخی عملکردها بهبود یابد.
▬ معتقدیم در برخی اندیشههایی که در حاشیه دولت شکل گرفته مبانی التقاطی دیده میشود که این مبانی به هیچ وجه قابل اصلاح نیستند و ما هم امکان اصلاح آنها را نمیبینیم؛ این مبانی باید کلاً کنار گذاشته شوند.
░▒▓ برگردیم به بحث مصادیق؟
▬ برخی از کسانی که امروز با ما نیستند مثل حجهالاسلام رسایی یا آقای کوچکزاده، گمان میکردند با توجه به اینکه حرکت جمعی الزاماتی را هم به همراه دارد و معتقد بودند که اگر در چارچوب حرکت جبهه قرار گیرند این الزامات باعث میشود قدرت فردی آنها در موضعگیریهایشان تحت تأثیر قرار گیرد، لذا، ترجیح دادند که به طرق فردی مواضع خود را دنبال کنند.
░▒▓ و الهام؟
▬ برخی دوستان دیگر مثل دکتر الهام فکر میکردند که حضورشان در دولت تأثیرگذارتر از حضورشان در جبهه است؛ تحلیل جبهه هم این بود که ما نمیتوانیم کسانی که در مصادر دولتی هستند را در شورای مرکزی جبهه داشته باشیم. به همین دلیل، تصمیم مشترک ما این شد که ایشان از جبهه جدا شوند و به کاری که وظیفه خودشان میدانستند بپردازند.
░▒▓ تغییر مواضع قبل از جدایی از جبهه یا بعد از جدایی...؟
▬ جدایی دکتر الهام، همان تفاوت دیدگاهی بود که به صورت عملی اتفاق افتاد؛ ایشان تصمیم گرفتند که در عرصه دولتی خدمت کنند و چون جزو شرایط عضویت در شورای مرکزی جبهه این بود که کسانی که در شورای مرکزی هستند عضویتی در مناصب دولتی نداشته باشند، لذا، ایشان تصمیم گرفتند از جبهه جدا شوند.
░▒▓ درباره تغییر ادبیات رجانیوز گفتیم؛ سردبیر رجا در واکنش به خبر «شما» در خصوص حضور جامعتین در انتخابات، نکاتی گفته بود نظر شما درباره حضور جامعتین چیست؟ و در واقع، جایگاه این دو نهاد را چطور تعریف میکنید؟
▬ به هر حال، رجا رسانهای است که اخبار جبهه پایداری را منعکس میکند.
▬ ما با رجا، نظرات مشترک داریم، اما، مقاطعی هم هست که ممکن است نظرات متفاوتی نسبت به دیدگاههای جبهه داشته باشند. ما هنوز در جبهه پایداری ارگان نداریم، حتی، به عنوان نمونه، نشریه پرتو که سردبیرش عضو شورای مرکزی جبهه هم هست ارگان جبهه محسوب نمیشود.
▬ چون اگر قرار بود ارگان جبهه باشد، باید تمام مطالب آن در کمیته سیاسی جبهه تصویب شود در حالی که الآن چنین اتفاقی نمیافتد. مسأله در مورد رجا هم همین طور است.
░▒▓ و مسأله حضور جامعتین؟
▬ من خاطرهای را نقل میکنم و سعی میکنم در قالب این خاطره نگاه جبهه پایداری را روشن کنم.
▬ به خاطر دارید که در ایام انتخابات مجلس نهم خیلی از گروههای مختلف به آیت الله مصباح مراجعه کردند و ایشان را به نوعی تحت فشار میگذاشتند که دستور بدهند به جبهه پایداری که این جبهه فعالیتهای خود را کمرنگ کند و حداقل در حوزه انتخابیه تهران بزرگ فهرست جداگانهای انتخاباتی ارائه ندهد.
▬ آن زمان آیت الله مصباح به یکی از گروههایی که با ایشان تماس گرفته بودند و به ایشان گفته بودند: شما که روی این گروه نفوذ دارید و لیدر جبهه پایداری هستید، درباره انتخابات و عملکرد جبهه پایداری مطالبی را به آنها بگویید؛ ایشان در جواب گفته بودند که من لیدر جبهه پایداری نیستم.
▬ همان موقع این موضوع دستاویز برخی از سخنرانان سیاسی قرار گرفت و این حرف در برخی رسانهها که البته، به حزب موتلفه هم نزدیک هستند اینگونه تعبیر شد که آیت الله مصباح حمایت خود را از جبهه پایداری برداشتهاند.
▬ من آن موقع در یک دیدار خصوصی خدمت آیت الله مصباح رسیدم و به ایشان گفتم که «شما که فرمودید من لیدر جبهه پایداری نیستم، باعث شده به ما حمله بکنند و بگویند که شما بر خلاف مواضع آقای مصباح فعالیت میکنید در حالی که نکته افتخار ما در جبهه پایداری این است که با مشورت و نظرات بزرگانی مثل حضرتعالی و آیت الله خوشوقت فعالیت میکنیم».
▬ ایشان به من فرمودند: «من یک نکتهای به تو بگویم؛ این نکته کلیدی است و آن عبارت این است که ما در کشور یک رهبر بیشتر نداریم و لیدر برای احزاب نباید وجود داشته باشد، واقعیت این است که ما در عرصههای اجتماعی باید خودمان را با معیارها و شاخصهایی که رهبری معظم انقلاب مطرح میکنند وفق بدهیم و هر جا هر گروه و هر تشکلی که خارج از این معیارها برای خود بابی را باز کند قطعاً کار به صوابی نکرده است».
▬ اخیراً هم موضوع انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خدمت ایشان و آیت الله خوشوقت مطرح شد، هر دو بزرگوار فرمودند که ما منتظر هستیم که شاخصهایی که مقام معظم رهبری برای این دور از انتخابات مورد تأکید قرار میدهند را بشنویم و بر آن اساس، حرکت خود را تنظیم کنیم.
▬ بنا بر این، نقش محوری در حرکت اجتماعی همواره باید شاغول رهبری باشد، و حرکات با نظرات و شاخصهای ایشان تنظیم شود.
▬ این نکته بارز در واقع، به نوعی کمک میکند که ما از پراکندگی نجات پیدا کنیم مثلاً، در انتخابات گذشته رهبری معظم انقلاب فرمودند که انتخابات باید رقابتی باشد؛ که این موضوع را در دو نوبت قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی هم در دیدارشان با مردم قم در ۱۹ دی ۹۰، و هم در نماز جمعه مورخ ۲۴ بهمن ماه در تهران مورد تأکید قرار دادند.
▬ بعضی این فرمایش صریح مقام معظم رهبری را نشنیده گرفتند و صحبتهای دیگری را مطرح کردند؛ الآن هم در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ما باید سعی کنیم ظرفیتهای اجتماعی که در اختیارمان است را به عنوان بسط نظرات، ولی، فقیه به کار ببریم نه جدای از آن.
░▒▓ و نظر جبهه پایداری در رابطه با نقش جامعتین...
▬ نسبت به موضوع جامعتین و انتخابات، باز هم ما البته، همان طور که مطلع هستیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تا الآن بنا داشتهاند که مصداقی را معرفی نکنند و بیشتر به بحث شاخصها و معیارها توجه نمایند.
▬ قطعاً ما هم از نظرات آن بزرگان به عنوان گروهی که همیشه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کردهاند استفاده خواهیم کرد.
▬ ضمن اینکه در نوبت قبل هم ما منشور اصولگرایی که جامعتین معرفی کرده بودند را به عنوان یک سند بالادستی در موضعگیریهایمان استفاده کردیم.
▬ اما اینکه برخی تشکلها ممکن است تصمیم بگیرند به صورت مصداقی وارد موضوع شوند طبیعی است که آنچه از فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری برداشت میشود این است که در برابر مصداقها باید ارزیابی و نگرش خاص خودمان را داشته باشیم.
░▒▓ یعنی اصل نقش حضور جامعتین را میپذیرید، اما، در مصداقها با توجه به نگرش خود عمل میکنید.
▬ به عنوان نمونه، یکی از کسانی که نزدیک به جامعه روحانیت مبارز تهران است، و صحبت شده که ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود و اخیراً هم موضعگیریهایی داشته است، سفرهایی هم به شهرستانهای مختلف انجام داده است بیاناتی را مطرح کرده که این اظهارنظرها با برخی از جهتگیریهایی که همین الآن در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد متفاوت است.
▬ مشخص است وقتی چنین شخصیتی تصمیم به کاندیداتوری دارد ما طبیعتاً وی را با توجه به شاخصها و معیارهایی که از قضا در همان منشور اصولگرایی که جامعتین تهیه و ابلاغ کردهاند میسنجیم.
▬ اگر این شخص تندتر از مقام معظم رهبری حرکت کرد یا کندتر از ایشان حرکت کرد نمیتوانیم وی را چهرهای برای دومین منصب کلیدی کشور تلقی کنیم و بپذیریم.
▬ وارد بحث مصادیق و نگرشها شدیم؛ یکی از اعضای جبهه پایداری در اظهارنظری گفته که رئیس جمهور باید جوان باشد و در همین راستا فضا برای حضور شخص شما و آقای سعید جلیلی را در جلسات جبهه پایداری بررسی میکنند.
▬ همان طور که گفتم ما باید حرکاتمان را با فضایی که مقام معظم رهبری به عنوان هوشیارترین، عالمترین و در حقیقت، بصیرترین فرد جامعه ترسیم میکنند تنظیم کنیم.
░▒▓ طرح اسم دو نفر در جلسات جبهه یعنی، تعیین مصداق...
▬ فرض مقام معظم رهبری این بوده که مصداقی وارد نشوید، و ما به این موضوع متعهد خواهیم بود.
░▒▓ بالاخره قصد کاندیداتوری دارید یا خیر؟
▬ ما به این موضوع متعهد خواهیم بود، و تا زمان مناسب که حتماً متأثر از شاغولها و شاخصهایی است که رهبری معظم انقلاب مورد تأکید قرار خواهند داد وارد بحث مصداقی نمیشویم.
░▒▓ طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر احتمال رد صلاحیت شما از سوی شورای نگهبان مطرح شده است؛ این شایعات را شنیدهاید؟
▬ یکی از خبرنگاران در حاشیه جلسه بزرگداشت نهم دی در دانشگاه تربیت مدرس از من پرسید که شایع شده که میخواهند شما را رد صلاحیت کنند؛ من به او گفتم که من هم شنیدهام حالا باید ببینیم که چطور میشود.
░▒▓ این یعنی، اینکه قصد نامزدی دارید و مسأله تأیید یا رد صلاحیت اهمیت دارد.
▬ فکر میکنم برخی از صحبتهایی که برخی جریانات و گروههای سیاسی مطرح میکنند ناشی از نگرش حزبی به فعالیتهای اجتماعی است.
▬ در این نگرش هر کاری مجاز میشود یعنی، خیلی آبرو و حیثیات افراد مهم نیست و چون مهم رسیدن به قدرت است خود را مجاز میدانند که برخی افراد را تخریب کنند ولو اینکه آن افراد هنوز به میدان نیامده باشند.
▬ یعنی در واقع، تلاش میکنند که فضایی را به وجود بیاورند که افراد جرأت حضور در عرصه و صحنهها را پیدا نکنند، اما، چیزی که من میتوانم بگویم این است که آن درسی که امام خمینی رحمت الله علیه به پیروانشان دادند و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند این است که انسان وظیفه دارد به تکلیف خودش عمل کند و خیلی از هیاهو نترسد.
░▒▓ از حس تکلیف صحبت کردید؛ قبلاً گفته بودید هر شخصی که برای ورود به عرصه سیاسی تصمیم میگیرد باید احساس تکلیف داشته باشد؛ الآن برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری حس تکلیف کردهاید؟
▬ ما ورود مصداقی را درست نمیدانیم، ولی، این رویکرد را رویکرد غلطی میدانیم که در واقع، برخی از فعالین سیاسی یا گروههای حاضر در صحنه بخواهند از رویکرد تخریبی استفاده کنند؛ ما این رویکرد را مضر و غلط میدانیم.
░▒▓ شما مکرراً بحث توجه به شاخصها و معیارهای مد نظر مقام معظم رهبری را مطرح کردید؛ در همین حال در برخی محافل یا، حتی، بولتنهای خبری آمده که آقای محصولی گفته که جبهه پایداری قطعاً باید نامزد مستقل معرفی کند؛ آیا چنین تصمیمی گرفته شده است؟
▬ به هر حال، ما با توجه به آنچه که قبلاً از فرمایشات مقام معظم رهبری در دورههای قبل درباره انتخابات مختلف در دست داریم و نکاتی که معظم له اخیراً در قضیه انتخابات در سفر به خراسان شمالی فرمودند برداشت میکنیم که ما هم وظیفه داریم در این زمینه فعالیت کنیم و گزینه مناسب را بشناسیم.
▬ ولی تصمیم نهایی ما منوط خواهد بود به آن جهتگیریای که رهبری معظم انقلاب با بیان شاخصها و معیارها معین خواهند فرمود.
مآخذ:...
هو العلیم