برداشت آزاد از دیوید آلن كراكر؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
• ایده «توسعه پایدار» بر پیچیدگی تصمیمات اخلاقی که باید طراحان برنامههای توسعه به آنها پاسخ گویند میافزاید. كسانی كه به «توسعۀ محیط زیست» یا «توسعۀ پایدار» پایبندند، باید به این پرسش ذاتاً اخلاقی و فلسفی پاسخ گویند که چه چیزی به عنوان هدف فی نفسه باید تداوم داشته باشد و چه چیزی به عنوان ابزار ضروری یا صرفاً ابزار مفید باید حفظ شود.
• اینجا مصلحت و حکمت و فراست اخلاقی لازم است.
• فلسفۀ اخلاق توسعه، باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا توسعۀ اجتماعی «خوب»، باید منافع خیر بشر امروز و اکنون را اولویت بخشید و او را نجات داد، یا باید به جای خیر امروزی، خیر آتی بشر و از آن بیش، ارتقاء ارزشها را در دستور كار قرار داد. در واقع، منظور از توسعه چیست؟ آیا معیشت است، یا چیزی خارج از توسعه و معیشت منظور است. چیزی شبیه زیست اخلاقی برازنده انسان.
• جوزف استیگلیتز، نشان میدهد که پاسخ به این سؤالات در عملی یا سیاستگذاری خود را نشان میدهند:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دموکراسیهای ما، اختلافنظرهای مهمی دربارۀ سیاستهای اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. برخی از این اختلافنظرها به ارزشها مربوط میشوند:
■ رابطۀ ما با محیط زیستمان باید چگونه باشد؟ اگر تخریب محیط زیست موجب افزایش تولید ناخالص ملی شود، تا چه میزانی از تخریب محیط زیست قابل تحمل است؟
■ رابطۀ ما با فقرا باید چگونه باشد؟ تا چه تعداد قربانی میتوانیم در راه افزایش درآمد كل بر جای بگذاریم، تا از این طریق برخی از فقرا از زیر خط فقر بالا بیایند یا وضعیتشان بهبود یابد؟
■ رابطۀ ما با دموکراسی باید چگونه باشد؟ آیا مایل به مصالحه بر سر حقوق اصلی هستیم؟...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مآخذ:...
هو العلیم